Lycka – mitt i kommersen

På väg till Gränby Centrum var vi fortfarande skeptiska till idén med en kyrka mitt bland alla butiker; varför ska kyrkan locka till konsumtion? Men efter besöket förstod vi att det behövs olika motvikter för att hjälpa människor att finna balansen i livet.

Så skriver Marie Långström på sin blogg efter ett besök i Svenska Kyrkans mötesplats i nya utökade Gränby Centrum i Uppsala.

– Det viktigt att finnas där människor är. Gränby Centrum har 7 miljoner besökare per år och 1000 personer har sin arbetsplats här, berättar kyrkoherde Ea Sundelin Isaksson. Behov finns av både samtal och vardagliga kontakter. Lokalen kanske också kan få vara en plats för stillhet och lugn mitt i ett brusande köpcentrum.

Det stora köpcentret ligger i den församling hon leder. Från medeltida Vaksala kyrka är det fri sikt över fälten till Gränby Centrum. Den förnyade närvaron här är en gemensam satsning av de fem församlingarna i Uppsala. Ett ganska stort åtagande som ska pågå i tre år. Så långt är i alla fall avtalet med centrumägaren.

Varje dag kl. 10-18 är cafét öppet. För den som bara vill vila en stund från stadens brus finns ett tystnadens rum erbjuds hösten 2011  meditation på onsdagar kl. 13  och på lördagar är det ”Musikpaus med utsikt” kl. 11:30 och 12:30. Ett rörelsens rum finns också. Här kommer aktiviteter för olika åldrar att ordnas.

Församlingar i Svenska Kyrkan finns på köpcentrum runt om i landet. På Marieberg mellan Örebro och Kumla finns diakonen Ing-Marie Rice Edsbrand. Hon arbetslivsdiakon och här rör hon sig inne på Ikea, Coop och de många varuhusen på ett ganska stort område. En annan diakon är Danne Helmersson och honom hittar man på Bergviks köpcentrum i Karlstad.

På Allums köpcentrum i Partielle står en kyrkbänk utanför KappAhl. Där hittar man ofta en av diakonerna från Svenska Kyrkan som kommer hit. En annan bänk har Danderyds församling ställt ut i Mörby Centrum. Prästen Anders Göranzon från Kalmar hittade den när han var på besök. Och tog en bild:

I vilket annat köpcentrum vet du att medarbetare från en församling i Svenska Kyrkan rör sig och finns till? Skriv en kommentar och berätta. Dela gärna med dig av en länk.

Mer om Mörby Centrum i en tidigare bloggpost här på Livet i Svenska Kyrkan

Uppdatering 20 december 2011: Nu drar Svenska Kyrkan in i köpcentrumet Kupolen i Borlänge. Sveriges Radio rapporterar.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,