Samlade församlingstidningar – listan växer

De flesta församlingar i Svenska Kyrkan har en egen tidning, eller en tidning tillsammans med andra församlingar. När tidningarna som regel skapas digitalt är det ett kort steg att ta en pdf till nätet och göra den bläddringvänlig.

Nu har bloggen Livet i Svenska Kyrkan fått en fast avdelning där digitala församlingtidningar kommer att listas. Hjälp mig på traven och skicka mig länken till den tidning som du räknar som din. Du är förstås lika välkommen att tipsa mig om andra tidningar som du hittar på nätet.

Här är listan. Och det är bara början.

En läsarundersökning som presenterades tidigare år visar att den typiska läsaren är en kvinnlig medlem och fler än hälften är 65 år eller äldre. Det som uppskattas mest är ett lokalt innehåll i tidningarna. Det finns efterfrågan på artiklar med klart kristet innehåll. Den tidning som ger en inblick i församlingslivet och presenterar medarbetare, har goda chanser att få nöjda läsare.

Läsningen av församlingtidningen är inte det som i någon större utsträckning ändrar attityden till församlingen. En tidning har andra kvalitéer. 2 av 10 svarar att de blir mer positiva till församlingen efter läsningen. Man har anledning att anta att de som tar upp tidningen som kommer till dem gratis, just är de som redan är positiva. Det är skönt att i stort sett ingen blir mindre positivt eller rent av negativt inställd till sin församling av att läsa församlingstidningen.

8 av 10 märker att de får en tidning i brevlådan. Och av de uppmärksamma är det 1 av 7 som läser i tidningen.

Det strategiska valet borde vara att avstå från att göra en tidning för ”alla” och i första hand satsa på att tidningen blir mer läst av dem som redan börjat bläddra i den. En högre ambitionsnivå i nästa steg blir att få de uppmärksamma att öppna och läsa i tidningen.

Och tidningen har sin plats i församlingens samlade kommunikationsstrategi med flera kanaler. Hit hör församlingens webbplats, församlingens Facebook-sida, anslagstavlorna runt om i församlingen, e-posten skickade från olika grupper i verksamhetsregistret och annonser i lokalpressen.