Kyrkomusiker utanför den kyrkomusikaliska boxen

Tobias Helldin hade en dröm. Och han gjorde verkligheten av den. Tobias är kyrkomusiker och körledare i Sala församling i Västerås stift. Musiken är hans liv och han ville göra musik och text av sitt liv. Nu finns allt samlat på en CD som den kyrkliga samfälligheten med Sala, Norrby och Möklinta församlingar bekostade produktionen, så därför kan försäljningsintäkterna gå till Svenska Kyrkans internationella arbete för dem som svälter på Afrikas Horn.

Det som bjuds på plattan är jazzinspirerade melodier och personliga texter, utanför den kyrkomusikaliska boxen. Lyssna på ett smakprov här

– Jag skriver om tron på att vi har en möjlighet att börja om i relationer. Om barns fantastiska värld i gränslandet mellan fantasi och verklighet, berättar Tobias på skivans egen webbplats.

En artikel om Tobias Helldin och varför han valde att låta pengarna gå till Svenska Kyrkans internationella arbete.

Jag gör en enkel sökning på andra församlingar som låtit producera musik på CD:

Kyrkokören i Stora Mellösa församling spelade in sin jubileumskonsert tidigare i år.

Svenska Kyrkan på Norra Öland producerade 2008 en julskiva med bland andra Lill Lindfors.

Oscar Fredriks församling i Göteborg har en hel bukett med inspelningar.

I Strängnäs stift har man samlat inspelningar från ett antal av kyrkorglarna inom de egna domänerna.

Förra året gjorde Sollentuna församling en julskiva som delades ut i alla hem.

Det finns fler musiker i Svenska Kyrkan som gör som Tobias. Går utanför boxen, förverkligar en dröm, delar med sig av sin konst, ger pengar till dem som mest behöver, som låter musiken sprida evangelium. Vilka kommer du att tänka på? Vilka musikprojekt kan du berätta om? Förbättra den här bloggposten med din kommentar och bjud på en länk eller så.

Uppdatering 14 december 2011:

I Märsta pastorat med fyra församlingar använder man en egenproducerad cd med brudmarscher i samtal med par som planerar vigselgudstjänst. 21 en olika musikstycken spelades in med organisten Peter Andersson på orgelpallen i Valsta kyrka.

Olaus Petri församling i Örebro har en jubileums-cd på gång. Jag gissar att det är körerna, en del orgel och kanhända även församlingens musikkår som ryms på den här plattan.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,