Kläder till dem som behöver

Varje onsdag kan den som behöver kläder kläder och skor komma till en lägenhet intill kyrkan i Billesholm. Det är Bjuvs församling som gör det här möjligt. Människor lämnar in kläder som de inte längre använder och de kan tas emot av dem som verkligen behöver.

Klädkammaren

om Klädkammaren i Helsingborgs Dagblad

Klädkammarens föreståndare är Senja Ewander. Hon ser till att det bara är hela och rena saker som erbjuds. Och hon vill att de visas som i en butik. Människor som kommer för att prova kläder och skor bjuds på en fika.

Kläder som byter användare är något som mer än en församling i Svenska Kyrkan hjälper till med. I Lextorpskyrkan i Trollhättans församling tar man också emot kläder och ger dem vidare. Heliga trefaldighgets församling i Kristianstad kombinerar en diakonal verksamhet med en second hand-butik. Vid sidan av försäljningen har man möjlighet att ge bort kläder som värmer till dem som saknar vad de behöver.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Vilka fler församlingar som tar emot och ger vidare kläder känner du till och vill berätta om? Skriv en kommentar till den här bloggposten. Bjud gärna på en länk om det finns mer att läsa om saken på en webbsida.