Fira gudstjänst är också att lära sig vara med människor

Nyligen blossade det upp en debatt om barnens rätt att få vara i kyrkan. En kvinna som stört sig på ett barn som skrek i sånggudstjänst och en förälder som inte kände sig välkommen, inledde debatten som plockades upp av Jönköpings-Posten och Sveriges Radio P4. Prästen Hans Boeryd kom till studion fick svara på frågor.

Prästen Hans har en bra grundinställning: barn ska förstås vara välkomna i kyrkan och i gudstjänsten. Han berättar att han sällan får ta emot några klagomål på barn att barn gråter eller skrattar i kyrkan.

Jönköpings-Posten fick ta emot en massa insändare. De flesta var tyvärr negativa till barnet. Men ett par kvinnor ringde in till radion och var mer förstående.

Vad tycker du? Kan barn och föräldrar alltid känna sig välkomna i din församlings gudstjänster? Och hur ska man göra om det blir konflikt mellan gudstjänstfirare?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,