Dop – helt enkelt

När människor upplever hinder eller sätter upp hinder för sig själva och sina barn, då kan det hända att dopet man tänkt på, talat om och till och med längtat efter inte blir av. Små barn växer ur sina dopkläder innan de hinner bli använda. Ungdomar hoppar över konfirmationen och med det ett tillfälle att låta döpa sig. Vuxna går ensamma genom livet med obesvarade frågor. Det händer att familjesituationen känns som ett hinder. Trasiga relationer kommer i vägen för dopfesten. Och det finns familjer som inte känner att de har råd med ett påkostat dop som ska leva upp till omvärldens förväntningar.

Det behövs alternativ: Dop – helt enkelt. Och det går att ordna med samma rena vatten, samma ord och välsignelse i den treenige gudens namn, i samma ”gamla vanliga” dopgudstjänst. I en kyrka nära dig.

Mycket att läsa om det kristna dopet på Dopsajten.

Nikolai församling i Örebro har skickat ut inbjudan till hushållen i församlingen om dop i enkelhet. Erbjudandet har gett respons och människor har berättat att de kommer till dopsamtal och dop. Fasta doptider varje halvtimme, på två olika ställen i den stora kyrkan. På församlingens webbsida berättar man hur det kommer att gå till nästa lördag 11 februari då det blir stor dopdag i kyrkan. Prästen Magdalena Sjöholm berättar i SR P4 Örebro.

Imorgon invigs en utställning om dop i Lomma församling. Det blir starten på en dopfestival som ska pågå i flera dagar. På onsdag kväll sjunger man doppsalmer och på söndag 12 februari blir det en vattengudstjänst.

Dopdag, enklare men ändå med den vanliga gudstjänstordningen för dop blir det i Karlskoga församling 12 maj 2012.

Dopdagar har tidigare ordnats i andra församlingar, i flera stift.

Uppdatering måndag 6 februari 2012: Ett reportage om dop – helt enkelt eller drop-in dop som det också kallas. Gå 16:30 minuter in i Magasinet från Svenska Kyrkan Play

Berättar om de dopdagar du känner till och dela gärna med sig av en länk om det finns mer information någonstans på webben. Använd kommentarföltet under den här bloggposten.