Du behöver inte sprida budskapet – det räcker om det går att komma åt

Det finns så mycket värt att berätta om livet i Svenska Kyrkan. Vardagshela och söndagsglada dagar i församling vid församling. Från norr till söder och från öster till väster.

En klassisk förlängare av församlingen till medlemmar och andra församlingsbor är församlingstidningen. De flesta församlingar har sin egen. Tryckt och tryggt, tycker många. Med digitaliseringen kan församlingstidningen delas till fler, utan att det kostar pengar. Före tryck är tidningen digital och så kan den användas.

Ett smart sätt är att lägga upp tidningen på någon av de webbtjänster som gör att den som vill kan blädda i tidningen på sin dator eller med sin läsplatta.

På bloggen Livet i Svenska Kyrkan finns en särskilt avdelning ”Församlingstidningar” och här har på kort tid fler än 30 olika tidningar trillat in. Det kan man tycka är få, när det nu säkert finns 1000 och fler tidningar i Svenska Kyrkan. Men det finns få samlingar med många tidningar på ett ställe.

Det finns ett par stiftskansliet som har tidningshyllor som församlingarna bidrar till. Det kan man bli lite impad av. Och det var nog en sådan hylla som inspirerade mig att snickra ihop den digitala tidningshylla här på Livet i Svenska Kyrkan. Klicka in och bläddra dig fram.

När samtiden präglas av ett ökat informationsutbud blir inte lösningen för att nå fram och nå, att trycka på med större kraft eller höja volymen. Modellen är istället att bli mera tillgänglig, komma så nära som en tangenttryckning från en annan människa. Om man ni inte befinner sig i det bättre läget att möte uppstått – ansikte mot ansikte. Håll de digitala gångarna fria och och fila på de tydliga skyltarna, och lite sedan på att människor är kapabla att hämta hem vad de är intresserade av och har behov av.

Tipsa om tidningar att fylla på med i hyllan. Föreslå redaktören för din församlingstidning att lägga upp tidningen på nätet. Och det här är så mycket smidigare än en pdf som man måste ladda hem. Användarvänligt, helt enkelt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,