Trend i församlingarna: pratar film och pratar liv

Det finns mycket som tyder på att det är alltfler församlingar som ordnar med filmvisningar och samtal om film. Enskede Årsta församling i Stockholms stift är en av flera som bjuder in. Närmast på söndag 19 februari visas filmen Tree of life.

Biskopsgårdens kyrka i Göteborgs stift samarbetar med Svenska Kyrkans studieförbund Sensus. Tre filmer ska visas under våren och det gemensamma temat för dem är dans. Redan i söndags visades den rosade Black Swan. Masthuggs församling i samma stad och stift har filmklubb varje onsdag.

Niceville blir vårens första film i Skivarps församling i Lunds stift och där drar man igång den 14 mars. Precis som i Biskopsgården så är Sensus en samarbetspartner här.Skultorps församling visar Hur många lingon finns det i världen? om knappt två veckor.

Arjeblogs filmfestival har församlingen på orten som arrangör. Ett evenemang som låtit tala om sig i riksmedier och växt till en institution.

En handledning för att prata film och prata om livet finns publicerad på Sensus webbplats

Filmpriset som delas ut i Svenska Kyrkans namn har nyligen fått sin senate mottagare. Och nyheter om film som tar upp livsåskådningsfrågor och film med koppling till tro och kyrka hittar man på Filmbloggen. Lunds stift är med och delar ut pris till bästa ungdomsfilm på filmfestivalen BUFF i Malmö.

Vilka fler församlingar som visar film och talar om livet och film kan du berättar om? Vad tycker du är bra filmer att starta samtal om livet med? Skriv gärna en kommentar till bloggposten.

Uppdatering 21 februari: Filmtajm i Mariakyrkans musikrum i Umeå

Existensiell Filmfestival i Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland