Diakonins Hus

Till helgen, på lördag 10 mars 2012 inviger församlingarna i Uppsala sitt gemensamma Diakonins Hus. Mitt i stan och närmaste granne med domkyrkan. Visionen för Diakonins hus är att församlingarnas diakonala arbete ska bli tydligare och mer tillgängligt för uppsalaborna. Utvecklingen av arbetet på Diakonins hus kommer att ske i samarbete med församlingarna, och vi ska ha tydliga samarbetsformer med andra aktörer på den diakonala arenan.

Diakonins hus invigningsprogram lördag 10 mars 2012

11.00 Portarna öppnas – välkommen in

11:30 Diakonicentrums historia – kyrkor i samverkan sedan 1971
Lena Sölvin

12:30 Skaparlåda för barn
Kajsa Nordenstorm

13:00 Invigningstal
Anders Wejryd, ärkebiskop
Ebba Busch, kommunalråd

13:30 Bandknytning och ljuständning med representanter för olika kyrkor i Uppsala Kristna Råd

14:00 Presentation av Diakonins hus
Marie Forsberg och Lillemor Brånn

14:45 Utsatta barn i Uppsala
Ida Bylund Lindman, Barnombudsman Uppsala

15:30 Café Genomfartens verksamhet
Fredrik Norén, föreståndare

16:00 Att mötas i ögonhöjd – om diakonal integrationsverksamhet på NybyVision
Josefin Cras, verksamhetschef NybyVision

19:00 Underhållning på S:t Eriks torg
Gycklarkompaniet Bastardus Sans

19:30 Musikcafé
Jimmy & Bert Brånn

21:00 Tankar för natten
Britt-Marie Helgesson

Diakonins hus är ett samarbete mellan Svenska kyrkan i Uppsala och Diakonicentrum, Uppsala Kristna Råds diakonala verksamhet. Målet  är att skapa en mötesplats för kunskapsutveckling och kyrkornas gemensamma diakonala arbete. I de nya lokalerna kommer man att utveckla en diakonal sambandscentral, en sluss som förmedlar information och hänvisning till olika kyrkor, församlingar, myndigheter och andra gemensamma organ. Härifrån sköts telefontjänst, ledsagarservice och samtalsförmedling.

Uppdatering måndag 12 mars 2012: Uppsala Nya Tidning berättar om invigningen av Diakonins Hus