Casa i Vadstena: Petra Stenholm är stammis med egen nyckel

När Vadstena och Dals församlingar öppnar församlingshemmets kök för ungdomar från sexan och uppåt som vill dela frukost en vanlig vardagsmorgon, då har en av ungdomarna fått nyckel och kan öppna för kamraterna. Köket är en vuxenfri zon, berättar ungdomarnas ledare Lena Ahnér och Peter Wigren för Svenska Kyrkans Tidning 29 mars 2012.

Tidningens reporter tycket inte att det är mycket som ”skvallrar” om att det här är frukost i en kristen församling. Hon ser några kors och en målad skateboard med Jesus på. Men ungdomarna har säkert märkt mer. De vet att de går till församlingshemmet och här möter de ungdomsledarna som är kristna. Och webbplatsen berättar ännu mer.

Frukostklubben på Casapilgrim ärär öppen måndag till fredag från klockan halv åtta till nio. Här är alla ungdomar från årskurs sex välkomna att starta dagen före skolan med gröt, fil och musli, mackor te och chocklnad. Huset öppnar klockan sju då de som har ansvarar i köket kommer och fixar. Frukosten kostar bara 10 kr. Det går att skriva upp sig på allinclusivelista och då får man frukost 20 gånger för bara en hundring.

Lena och Peter har Casa som sin arbetsplats, så huset är oftast öppet hela dagarna. Och på söndagskvällar från klockan 18.

Bilden är lånad från webbplatsen Casapilgrim

Vad händer i den unga delen av din församling? På vilket sätt visar de vuxna i din församling förtroende för de yngre medlemmarna? Vilka får vara med och påverka? Vilka får nyckel? Vilka får ta ansvar? Hur märks det att barn och ungdomar i din församling känner att församlingshemmet och kyrkan också tillhör dem? Vilka nya sätt att jobba kan du berätta om?

Använd gärna kommentarfältet för att berätta om livet i Svenska Kyrkan från din horisont. Eller skriv till mig, Martin Garlöv martin.garlov@svenskakyrkan.se och berätta så ska jag dela med mig vidare här på bloggen.