Församlingssbra appar till mobilen

De kommer en efter en: församlingsbra appar till mobilen. De kommer från olika håll. Med en smart mobil kan Svenska Kyrkans medlemmar göra nya saker, och göra saker enklare. Också för medarbetare i Svenska Kyrkan gör den smarta mobilen en och annan uppgift lite enklare, det går lite snabbare och lite smidigare. Och man är mer rörlig i sitt arbete.

Tidegärden är en av de nyaste apparna. Och den finns i versioner både för iPhone och smarta mobiler med android. Det här kan vara den app som blir mest långlivad av dem alla. Starta appen genom att tryck på ”Be nu” för att snabbt få upp en tidebön som passar för dagen och stunden. Eller välj fritt mellan bönerna. Appen i första versionerna innehåller  fem böner per veckodag i ett fyraveckorsschema opch det ger totalt 119 olika. Senare våren 2012 kommer en uppdatering med varianter för kyrkoårets olika helgdagar.  Appen bygger på den ekumeniska Tidegärden – Kyrkans dagliga bön, som gavs ut på Arcus förlag 1995

Tidegärden för iPhone Tidegärden för android

Pilgrim Skaraborg är en app för vandraren. Den ger 13 dagsetapper i Östergötland. En app för vandring med tid för eftertanke, tystnad och enkelhet. Passar den andlige vandraren, den kulturelle och den som gillar natur. Berättar om leder, platser, kyrkor och minnesmärken. Innehåller kartor och kontaktuppgifter.

Pilgrimsapp för iPhone

Kyrkguide är en av två appar utvecklade av kyrkokansliets informationsavdelning i Uppsala. Med Svenska kyrkans kyrkguide kan man hitta den kyrka som är närmast, oavsett var i Sverige man är. Med appen kan man skapa en egen kalender med gudstjänster eller konserter, vart man vill gå på och få en påminnelse så att man inte missar något. Sök via karta, län, kommun eller kyrkans namn.  E-postadress och telefonnummer för kontakt med församlingarna ingår. Dessutom Veckans tanke – en kort predikan, som tolkar söndagens tema och bibeltexter i vår tid, och lyfter fram angelägna budskap idag.

Kyrkguide för iPhone Kyrkguide för android

Utomlands för att enklare hitta till Svenska kyrkans församlingar i utlandet, som är som hemma, på 45 platser i 28 länder. Funktioner: Sök Svenska kyrkan utomlands via karta, stad eller land. Sök via erbjudanden så som övernattning, vigsel, kaffeservering m.m. Få färdbeskrivningar från där du befinner dig. Appen gör det enklare att ringa upp eller maila varje plats. Och det är lätt att med appen tipsa vänner om dina favoritplatser.

Utomlands för iPhone Utomlands för android

Hur mår du? är Järfälla församlings sociala humör-app. Den är till för att helt anonymt dela sitt humör, eller bara se hur andra mår. Appen ger dessutom senaste nytt från församlingen och aktuell kontaktinformation. Man kan även kommentera sitt humör, dela det på Facebook eller klappa en medmänniska på axeln: Hur mår du idag?

Hur mår du för iPhone Hur mår du för android

Kyrkguiden för Karlstad stift är en regional variant på en liknande tjänst som den nationella appen Kyrkguide. Här med 172 kyrkor och kapell, i Värmland och Dalsland. Appen berättar om byggnaderna och deras historia, med foton, kontaktuppgifter och placering på kartan.

Kyrkguiden för iPhone Kyrkguiden för android

Frälsarkransen, som den moderna människans vägvisare på den inre resan, faller sig rätt naturligt att erbjuda i en app-version. Den utesluter knappast pärlorna runt handleden eller i fickan. Men är en bra komplement. Med appen kan man snurra på Frälsarkransen, klicka fram en kort beskrivning, en bön, lyssna till biskop Martin, ta en egen bild och dela med sig på Facebook.
Gör som tiotusentals andra människor runt om i världen – låt pärlorna i Frälsarkransen hjälpa dig hitta fokus på det som är viktigt i ditt liv!

Frälsarkransen för iPhone Frälsarkransen för android

Holy Bible – Your Version är en app med svenska översättningen Bibel 2000 och många fler översättningar till svenska och andra språk. Den har en mängd funktioner som gör den användbar på många sätt, för den som läser bibeln på egen hand och tillsammans med andra. Den hittills högst rankade och betygsatta appen med Bibeln. Bra sökfunktioner och det är lätt att dela bibelord med andra.

Your version till iPhone Your version till android

Fairtrade i Sverige har Svenska kyrkan som en av sina huvudmän. Det här är en app som underlättar ett rättvist handlande. Hitta till restauranger och kaféer som serverar Fairtrade-märkta produkter, få veta mer om en specifik Fairtrade-produkt i butik, att möta odlarna bakom produkterna och få en hälsning från den odlare som producerat det kaffe du dricker. Appen täcker in fyra områden: fika, varor, odlarna och info om produktmärkningen fairtrade med senaste nytt och länk till blogg.

Fairtrade för iPhone Fairtrade för android

Lunds domkyrka finns det två appar för. Här länkas till den officiella versionen som församlingen varit med om att utveckla. Appen ger en rundvandring i kyrkan med 10 stationer. Fyllig information om sevärdheter och deras historia. 50 bilder, de flesta högupplösta så att man kan zooma in i dem. Plus info om kommande gudstjänster och konserter. Berättar om det berömda astronomiska uret, Jätten Finn, orglarna, korstolarna och S:t Laurentius. Dessutom information om Domkyrkoforum, Liberiet och Domkyrkans eget museum.

Lunds domkyrka för iPhone

Himmel och jord är en app  om det som händer och sker i församlingarna på Södermalm i Stockholm. Appen ger också korta bibelord, dag för dag. Här samlar fyra församling information och diskussion om Svenska kyrkan.

Himmel och jord för iPhone

Saknar du någon app som är skapad för en församling i Svenska Kyrkan eller en app som är särskilt användbar för en medarbetare och aktiv medlem i Svenska Kyrkan? Berätta om den i en kommentar till den här bloggposten eller skriv till martin.garlov@svenskakyrkan.se och berätta.

Det finns fler appar att önska sig: Psalmboken som app, gärna med ljud till psalmerna, det vore väl bra? Vilken app skulle du vilja kunna ladda ner till din mobil?