Störst på ungdomsutbildning i livskunskap och tro

Bloggposten senast uppdaterad 3 maj

Svenska Kyrkans församlingar samlar tiotusentals ungdomar till konfirmationsundervisning. Även om inte alla ungdomar nappar på inbjudan, så är det en slags ungdomsrörelse som spelar i en helt egen division. Och som har en stor betydelse för de unga och för deras familjer. Och givetvis för församlingarna. Faktum är att en församling som inte konfirmerar är döende.

När både andelen ungdomar och antalet som valde att delta i konfirmationsundervisningen och sen bli konfirmerade började minska, så var det alldeles för få ansvariga i församlingarnas ledning och styrelser som såg vad som hände och förstod vad det hade för konsekvenser. Men så hände det, att man inte bara enskilda församlingar blev uppmärksamma och agerade, utan även i flera stift. Särskilda satsningar på ungdomar i konfirmandåldern blev också en riksangelägenhet i Svenska Kyrkan.

Livet i Svenska Kyrkan har tidigare år uppmärksammat särskilda satsningar på att marknadsföra konfirmation. Nu är det dags igen.

Framtiden är ljus – Församlingarna i Göteborg samverkar och i pressmeddelandet berättas om att ett personligt adresserat brev skickas till alla föräldrar och ungdomar i ålder för konfirmation. Församlingarna använder sig också av Facebook och Youtube, förutom ”traditionell annonsering”. Tre helt nya kortfilmer, specialskriven musik och massor av stearinljus ingår i satsningen. Filmerna är mycket lyckade. Se dem.

Församlingarna i Stockholms stift ger rekryteringen av konfirmanderna en egen webbplats och låter den grafiska profilen med tro, hopp och kärlek från 2011 få vara med för andra gången. Det håller den för.

Inte som du tror, är temat för församlingarna i Västerås stift och liksom i Stockholm håller man fast vid ett vinnande koncept ännu ett år. Helt rätt. Västeråsarna ser till att lyfta fram ungdomarna med många och riktigt bra bilder. Många visas på Facebook. Hoppas deras aktivitet här kan inspirera sstockholmarna få fart på sin Facebook-närvaro. Sidan från förra året duger gott att liva upp.

Järfälla församling är en av flera församlingar som producerar eget material för att berätta om konfirmation och rekrytera konfirmander. Deras särskilda webbplats används under konfirmationstiden och för det ungdomsarbete som är fortsättningen efter konfirmationen.

Konfirmanderna i Lextorps församling i Trollhättan har en egen blogg. Alldeles säkert bidrar den till att en ny omgång ungdomar kommer att vara med i de grupper som startar till hösten.

Församlingarna i Örebro, i samma samfällighet, ger ordet till sju av förra årets konfirmander. Nyfiken på, är deras tema. Och nu i maj skickar man ut brev till alla ungdomar i rätt ålder och deras föräldrar.

Snacka om livet, är den slogan som bär budskapet till de unga från församlingarna i Uppsala.

Församlingarna i Linköping ser också till att synas på Facebook, för att bjuda in ungdomar och berätta för deras föräldrar om vad konfirmation handlar om. Det som visas på Facebook ser inte helt att stämma med vad som kommer upp på församlingarnas gemensamma webbplats. Förhoppningsvis är det bara en fråga om dagar innan det blir fakta 2012 som presenteras här. Och Linköpings stift tycks ha en sajt från 2009, som ligger kvar utan uppdatering. Äkta vara, är temat. Vackert så, men se nu till at lägga ett par timmar på att få sajten uppdaterad och länkarna utåt att funka. Det vore att göra församlingarna i stiftet en tjänst. Ny video med konfirmander från Linköping och till församlingarnas satsning hör också en Facebook-sida

Gemensam Framtid har intervjuad 1000 svenskar mellan 18 och 65 år. Svaret på en fråga om vad som påverkar bilden av kyrkan (alltså den kristna kyrkan i Sverige utan åtskillnad på samfunden) så bekräftas det vilken stor betydelse konfirmationen har för att påverka bilden av kyrkan i positiv riktning.

På Svenska Kyrkan Play finns ett inslag i Magasinet med Niklas Grahn från Karlstad stift där han blir intevjuad om effekten av de senaste årens utökade satsningar på konfirmationsundervisning i Svenska Kyrkan.

Okey, vad finns mer att berätta om kommunikation med de blivande konfirmanderna och deras föräldrar? Använd kommentarfältet precis under den här bloggposten för att fylla på med information och länkar till mer att läsa och se.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,