Församlingarna har sina sidor. Sina egna

Det är ovanligt med församlingar i Svenska Kyrkan som inte håller sig med en egen tidning. Ja iallafall finns en tidning för pastoratet. Så är det bara. Och så har det varit länge. Så församlingarna har sina sidor. De är lite egna. Och de är många. Lägg dem i en hög och du passerar spiran på Uppsala domkyrka med sina 118.,5 meter på ett litet kick.

En av mina många förmåner i kyrkolivet är att få möta redaktörerna bakom många av dessa församlingstidningar. De delar med sig av sina visioner och sina utmaning. Ett och annat bekymmer också. Det finns så mycket vilja. Det finns så många förhoppningar om att nå ut, nå fram nå in med evangelium. Att påverka bilden av församlingarna hos församlingsborna. Göra bilden ljusare i tonerna och mera färgrik. Ge församlingslivet mer rättvisa, helt enkelt.

I veckan  som gick har jag läst senaste församlingstidningen Mellan Himmel & Jord från Borås. Och den från Skarpnäck, en del av södra Stockholm och skövde-upplagan av Amos.

Idag fick jag länken till digitala upplagan av Liv & Längtan, en tidning för församlingarna i Linköping och sommarnumret av Fyren som är församlingstidningen i Arvika.

Alla församlingstidningar jag finner på som delas även digitalt, dem samlar jag här på bloggen i en egen avdelning. Bra va? Bara under våren 2012 fick jag ihop nästan 30 stycken.

Nya medier kommer till och pigga församlingsmedarbetare prövar det nya. Sällan tränger det nya undan det gamla. Och det är oftast som det ska. Tidningen på papper fyller en funktion, bäst genom att förändras och sättas in i ett sammanhang, för att samverka med andra medier.

Tidningen kan för församlingen vara en dela av församlingsarbetet. En grupp människor bildar redaktion och gör tidningen tillsammans. Ytterligare medlemmar bidrar till innehållet: skriver, tecknar, fotograferar, konstruerar korsord, hittar på tävlingar… och kommer med idéer och önskemål. Det händer att församlingen har ett ”bärarlag” – de som bär ut tidningen till dess läsare.

Spira i Umeå är en tidning på papper och på webben.

Vilka församlingstidningar läser du? Skriv och berätta i kommentarsfältet. Vilka tidningar borde läggas till i avdelningen Församlingstidningar? Berätta för mig i en kommentar eller mejla martin.garlov@svenskakyrkan.se

Förra våren presenterade Kyrkokansliet i Uppsala en större undersökning om församlingstidningar. Svenska Kyrkans Tidning rapporterade.

”De fem tidningar som ingick i undersökningen bidrar alla till att allmänheten får en positivare bild av Svenska kyrkan. Kyrkokansliets undersökning visar också att papperstidningen är den viktigaste kanalen för att nå ut med information om kyrkan.”

Det står ”kyrkan” i Svenska Kyrkans Tidning. Snarare handlade det om värdet av att lokalt kommunicera församlingens erbjudande och budskap. Och det är det viktiga. För det är lokalt som de negativa attityderna kan vändas och det som är positivt kan förstärkas.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,