Ett helt vanligt bra kyrkorådsmöte

Den här bloggposten är en vägvisare till en annan blogg. Den där Långaryds församling delar med sig till oss andra i cyberrymden. Jag saxar några rader. Nöj dig inte med dem. Följ länken och läs hela bloggposten och se bilderna: Ett reportage från ett kyrkorådssammanträde som verkar ha varit både trivsamt och angeläget. Så som det ska vara.

Kyrkorådet bestämde sig också för att gå med i Långaryds fiberförening.
Så talade vi länge om olika visioner inför framtiden. Hur får vi fler människor att upptäcka hur fantastiskt det är att fira gudstjänst? Hur gör vi gudstjänsterna ännu fantastiskare? Hur får vi fler att vilja engagera sig, vilja vara del av våra verksamheter? Saknas det verksamheter för män i kyrkan?
Två konkreta saker kom vi fram till:
– vi ska ha en visionsdag under hösten.
– efter tre kvällsgudstjänster i höst kommer det bli en kvällsmacka med samtal om söndagens texter och predikan, en möjlighet att få ställa de där frågorna som man inte ställer annars och komma med reflektioner så att vi alla kan komma ett steg längre och växa som kristna.
Bloggen fungerar som församlingens webbplats. Enkelt och funktionellt. Något som flera församlingar skulle kunna ta efter. Man kan göra som de i Långaryd: använda Google Blogger. Eller så kan man skapa sin församlings webbplats med samma publiceringsverktyg som här på Svenska Kyrkans Bloggportal. Och då är det WordPress som gäller.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,