Sommarkyrka – kyrksommar

Sommartid i Svenska Kyrkan är en intressant kombination av starka traditioner och ett stort mått av experimenterande. En surfande resa över kyrksverige ger intrycket av att det finns en ärlig ambition att vara utåtriktad i de verksamheter som erbjuds. Kan det också vara så att sommartid är en tid då människor som annars håller församling och kyrka på en armlängds avstånd, släpper loss och öppnar sig lite mer än annars? I så fall är det ju helt rätt att köra på öppet-hus-spåret. Och är inte mötet mellan kyrkorummet och människor på resa rätt häftigt i sin enkelhet?

Nerikes Allehanda rapporterar från premiären för sommarkyrkan i lilla Tångeråsa kyrka. Den lilla medeltidskyrkan på randen mot mörkaste Tiveden gästades av nästan 1000 människor förra året. Det blir säkert minst lika många i år.

I Lunds stift finns hela 58 sommarkyrkor. Här är hela listan från A till Ö. Och i Göteborgs stift, nästan lika många. Kan det vara så att Växjö stift rymmer flest sommarkyrkor i år? 67 stycken finns på listan.

I Sankta Helenas kyrka i Skövde ställer man ut barnteckningar från vårens påskvandringar.

Västerås Stift uppmärksammar sommarkyrkorna i senaste numret av sitt magasin. Här får Sveriges kanske mesta kyrkofotograf Berbro Thörn ge sina bästa kyrktips.

Bloggen Kyrkornas hemligheter hyllar vägkyrkorna i sommarsverige.

Listan är inte komplett, så se till att använda kommentarsfältet för att dela mer info, flera länkar.

Tillägg måndag 16 juli: Mer om sommarliv i församlingarna i Skövde. Sommarkyrkan i Boden engagerar tio ungdomar och deras ledare. Dagbladet berättar om aktiviteterna i Timrå församling.

Open publication – Free publishingMore magasinet

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,