Oj, vad det händer grejer

Så snart man lägger upp händelser i Svenska Kyrkan intill varandra, blir det påtagligt så mycket som är på gång, så många människor som engagerar sig, som möts och berikar varandra tillsammans.

Det finns många olika kalendrar som berättar om händelser i Svenska Kyrkan. De flesta helt lokala för en församling eller för ett pastorat av församlingar i förening. Stiftskalendrarna handlar mestadels om de kurser, möten och andra händelser som planeras och genomförs av stiftskansliernas medarbetare. De inomkyrkliga rörelserna har sina kalendrar.

Svenska Kyrkans gemensamma tjänst för kurs- och konferensbokning används av en del, och ger en viss överblick.

Ett mer utbrett bruk av den digitala kalender som kan anslutas till församlingarnas och stiftens webbplatser, kommer förhoppningsvis att öka möjligheterna att se händelser från mer än en församling eller ett stift i taget.

Kyrkguide är en app för smarta mobiler, som efter ett par år har vuxit till sig. Alltfler församlingar blir medvetna om poängen med att göra sina kalendrar tillgängliga.

Livet i Svenska Kyrkan är den här bloggen, har en gilla-sida på Facebook och är ett nätverk. Och nätverket Livet i Svenska Kyrkan har en startsida som är en portal som uppdateras flera gånger om dagen. Till nätverket Livet i Svenska Kyrkan hör en kalender.

Kalendern Livet i Svenska Kyrkan är öppen för alla som gratis registrerar sig som medlemmar i nätverket. Alla kan fritt lägga in nya händelser i kalendern. Och om de vill dela dem med ett mejl till sina vänner. Händelser i Kalendern Livet i Svenska Kyrkan kan också delas vidare med Twitter och Facebook. lätt och smidigt med en enda knapptryckning.

Traditionellt läggs i Svenska Kyrkan stora pengar på annonser i tryckta tidningar. Om hälften av annonskostnaderna och hälften av den arbetstid som läggs på att få fram dessa tidningsannonser skulle flyttas till att publicera och dela i digitala kanaler, så skulle fler människor få veta vad som händer, få ta del av livet i Svenska Kyrkan.

För att dela tro, för att dela liv behöver också sättet att berätta om gudstjänstliv, församlingsarbete och många händelser i stiften och nationellt förändras och förnyas. Det behöver bli lättare för människor att ta emot den information, de inbjudningar de får. Digitaliseringen är nyckeln.