Om den här sajten

Sajten Livet i Svenska Kyrkan drivs av mig, Martin Garlöv. Jag har varit medlem i Svenska Kyrkan i hela mitt liv och jag döptes under mitt första levnadsår i Kumla kyrka i Strängnäs stift den 26 juni 1960. Mer än halva livet har jag bott i Uppsala.

Hösten 2009 fick jag för mig att mota ett tillfällig svårmod – över sakernas tillstånd i den kyrka jag är en del av – genom att samla och dela med mig av de berättelser och händelser som vittnar om att det finns hopp om livet och en framtid av se fram emot. Det var grunden till Livet i Svenska Kyrkan, som först var en blogg.

Några månader senare, i början av 2010 och i tiden mellan två större kyrkliga möten i min hemstad Uppsala, så fick bloggen sitt syskon i en community på nätet. Även den under namnet Livet i Svenska Kyrkan. Den skötte jag med en väldigt bra webbtjänst som heter Ning. Jag använde första åren en gratisversion. När den försvann så valde jag att betala 25 USD i månaden av egna pengar för att driva communityn vidare. Tidig vår 2020 slutade jag betala. Och Livet i Svenska kyrkan i just denna form fick dö.

Sedan flera år är Livet i Svenska kyrkan också en sida på Facebook. https://www.facebook.com/livetisvenskakyrkan/

På FB-sidan delar jag mest det som jag hittar just på Facebook. Men där kan det också bli publiceringar av tidningsartiklar, länkar till församlingars webbsidor och Instagram-inlägg.

Det händer så mycket bra i Svenska Kyrkans församlingar. Mest hela tiden och överallt. Hjälps vi åt att berätta för varandra, kan man ana bredden och djupet. Ser jag det glimma till, så vill jag sprida det. Får jag en upplysning, för jag den vidare. Med lust och längtan mot mer söndagsglada och levande församlingar.

Bidra gärna till innehållet i den här bloggen, genom att kommentera inlägg och genom att skicka tips till mig om just livet i Svenska Kyrkan. Skriv till martin.garlov@gmail.com eller skicka sms eller ring 0733-578 501.