De-fi-bril-la-tor – eller folkets opium?

DEFIBRILLATOR.

Vet ni vad det är? Man kan översätta det med hjärtstartare. Vi har en sådan i varje kyrka. Naturligtvis hoppas vi att vi aldrig behöver använda den, men den är mycket viktigt att ha, i fall någon inte är kontaktbar och har svimmat. Vi är nu rätt så många anställda och förtroendevalda i Mariestad som har lärt sig använda den. Den är enkel att använda, den säger vad man ska göra, men det är ändå bra att veta hur den funkar. Och att lära sig att det är bråttom. Man kan inte vänta tills ambulansen kommer, inte tills någon som kan bättre kommer, man måste sätta igång med en gång. Defibrillatorn kan inte sätta i gång ett hjärta som inte har några signaler kvar, men finns det någon elektriskt aktivitet kvar i hjärtat, vilket defibrillatorn lätt upptäcker, då säger den: tryck på knappen! Och i bästa fall går hjärtat i gång igen.

Jag tycker naturligtvis inte att religion, i vårt fall kristendomen, är folkets opium. Jag tycker att kristendom är som en defibrillator. Om det finns någon aktivitet kvar i hjärtat, kan religionen sätta igång det igen, och det kan bli ett varmt, klappande hjärta, i en levande människa. Malaki säger om detta:

Glöm aldrig den lag som jag gav min tjänare Mose på Horeb, med stadgar och bud för hela Israel. Se, jag sänder profeten Elia till er innan Herrens stora och fruktansvärda dag kommer. Han skall vända fädernas hjärtan till barnen och barnens hjärtan till fäderna, så att jag inte viger landet åt förintelse då jag kommer. Mal 4:4-6

Malaki hade inte någon defibrillator, men han hade sett att hjärtan kunde kallna. Människor ser inte andras behov. Vänder sina hjärtan bort från varandra. Alla de ord i Mose budord är till för att förhindra detta. Vet vem som är din Gud, det ät den som du vänder dig till i din yttersta nöd, som du förväntar dig allt gott ifrån. Gud befriar ett slavfolk i Egypten, Gud uppmanar oss att ta den vila vi behöver.Tänk dig en ledig dag i veckan, redan för 3300 år sedan! För att vi behöver den! Relationer mellan generationer, jätteviktigt för att kunna hålla ihop samhället! Samhället: det är vi som håller samman! Kärlek ska vara riktmärket i våra liv, inte begär, inte avund, inte hat. Den som älskar kan inte döda.  Den som älskar kan inte stänga dörren för invandrare, utsatta barn, sörjande eller fattiga. De här 10 0rden från Gud via Mose är inte för att hålla oss i tukt och koppel, de är till för att vi ska hålla oss fria, för att få igång vårt hjärta igen.  I andra Petrusbrevet står det om hjärtstartare:

Nu kan vi ännu mer lita på profetorden. Dem bör ni låta lysa för er som en lampa i ett mörkt rum, tills dagen gryr och morgonstjärnan går upp i era hjärtan. 2 Pet 1:19

Jag skulle vilja översätta de orden till dagens ord:

Nu kan vi ännu mer lita på profetorden. Dem ska ni använda som en defibrillator, för att få igång era hjärtan igen,  tills hjärtrytmen är igång, och ni får livet tillbaka.

Tutuff, tutuff, tutuff.

Ett klappande hjärta, vilken skatt vi bär inom oss. Vilka möjligheter vi har att vända våra hjärtan till andra människor, och till Gud. Och ni vet: det som behövs är inget märkvärdigt. Johannes Döparen säger: har ni två skjortor: tänk på att ni bara har en kropp. Möter du någon som inte har en skjorta alls: dela med dig. Och om du har bröd: dela med den som inget har. Och jobbar du med pengar: se till att de inte får makt över dig. Jobbar du med vapen, se till att bara använda vapen till att skydda, inte för att hota, inte för att ta det som är din nästas. Vänd ditt hjärta till dem du möter. Och om det inte är helt dött, men slutat klappa för andra, använd de-fi-bril- la-torn, eller kom till en julgudstjänst! Sången och musiken, de gamla orden från profeterna och evangelisterna får säkert ditt hjärta igång!

Detta var minipredikan på Julmusiken i Domkyrkan 16 december 2012.

Kerstin Hjelmare säger
18 december 2012 – 06:03

Lysande minipredikan! Som vanligt, höll jag på att säga. Men just för att många i publiken i söndags säkert var icke-gudstjänstbesökare var det ett briljant grepp med hjärtstartaren. Och allegorin. :-))

Rolf Oldin säger
19 december 2012 – 04:59

Vilket bildspråk! Att få med Malaki i GT och Johannes Döparen i NT och med bilder hamna i nutid - det är briljant!Så talade Jesus också!!