Gilla Johannes Döparen? (Tal vid Julmusiken I Domkyrkan i Mariestad, 3:e söndagen i Advent)

Kyrkan är kanske inte känd för att vara först med på nymodigheter. Och det är väl rätt, vi har ett stort arv att förvalta, men vi måste också förbereda oss nu för framtiden. Och därför har jag nu tänkt ut en liten teknisk innovation här i Domkyrkan i Mariestad, för att inte vara sist. Det handlar om en relativ liten kostnad, elektronik är inte dyrt längre, men den kommer att ge stor utdelning, tror jag. Bara jag får in det i budgeten, så kan det bli av redan 2014. Vad jag har tänkt ut är att vi vid varje plats i kyrkan ska installera en knapp och en liten grön ledlampa, som är kopplade till en dator vid vaktmästaren, och då ska ni alla kunna gilla genom att trycka på er knapp. Precis som på Facebook. Tänk om vi redan hade haft dem installerade ikväll, då hade vi kunnat få direkt feedback.97,5 % gillade första sången. t.ex. Och tänk dig en vanlig gudstjänst: alla skulle kunna få gilla bibelläsningen, predikan, psalmerna, postludium, och bönerna. Bara efter ett år kunde vi ha nära inpå 100% gillande på allt vi hade. Vi väljer bort helt enkelt det vi inte gillar. Är det t.ex. en läsning som nästan ingen gillar, så har vi den inte nästa år! Vad tycker ni? Jag ska läsa något av texten idag: Ur Lukas 3e kapitlet: Det är Johannes som talar:

”Huggormsyngel, vem har sagt att ni kan slippa undan den kommande vreden? Bär då sådan frukt som hör till omvändelsen!”

Oj då, inga lampor lyser… Det var nog ingen som gillade Johannes Döparens ord. Det är kanske inte sådant man vill höra på en julkonsert.

Men om jag är ärlig så gillar jag Johannes Döparen, det vet ni från tidigare år. Hans namn betyder: Gud ger gratis. Så det är inte massa krav å Guds vägnar han som bär namnet Johannes kommer med. Av nåd får vi, gratis. För Gud är nåd. Det är förutsättningen i hans budskap. Det var ju så noga med hans namn, när han fick den fast ingen i hans släkt hette så. Och jag tycker det är mera rättframt att säga: huggormsyngel! Än att säga: ajabaja lilla du! Han säger: Bär frukt som hör till omvändelsen! Om ni hör till: visa det då! Men det betyder inte att man bara får höra till i fall man presterar, för då vänder man på resonemanget. Först höra till, och då visa! Inga inträdesprov enligt Johannes. Och vi, vi hör till. Vi är en del av alla de döpta, i alla fall en del av mänskligheten, som är en helhet, odelbar. Vi människor hör ihop, vi hör också ihop med naturen, som vi är del av. Släktskap i betydelse blodsband är bara en obetydlig band mellan människor. Att ha Abraham till fader har både judar och muslimer, men hjälper det? Kristna är adopterade i det släktträdet, men hjälper det? Hittar man inte de värsta antimuslimer bland kristna? Finns det inte antisemiter bland muslimer och kristna? Nej släktskap är inget att berömma sig av.

”Vi hör till”, säger människorna som kommer till Johannes. ”Vad ska vi göra då?” Frågar de. Och ni vet redan svaret tror jag: ”Köp bara kaffe när det är rättvisemärkt”, säger Johannes. ”Allt annat, även när det är på extrapris, är under er värdighet. Det handlar om andra människors livsvillkor, det handlar om dem ni hör ihop med! Köp kravmärkt kött och grönt. Det handlar om vår gemensamma planet. Dela ert bröd, dela med dig av dina kläder till dem som inte har”. Men så frågade börsmäklarna Johannes: ”vad ska vi göra?” ” börskurva  Se till investeringarna, men spekulera inte. Driv inte det kapitalistiska samhället till vansinne”. Och direktörerna, de frågade Johannes också, och biskoparna och kyrkoherdarna: ”vad ska vi göra?” ”Nöj er med er lön, försök inte skaffa er fördelar på annat sätt, använd den makt som har gets er till att värna de svagas rätt”. Och poliserna frågade, vad ska vi göra? ”Ni ska inte göra skillnad på folk. Inte registrera folk bara för att det tillhör en viss kulturell eller etnisk grupp”. Och lärarna, de frågade också. ”Och vi, vad ska vi göra?” ”Lär ut det ni ska, och bryr er inte så mycket om pappersarbetet. Det är eleverna som är viktiga! Låt dem känna att, när ni testar deras kunskap, ni inte värderar dem som människor”. Ja, många kom till Johannes, stora skaror, alla samhällsklasser och trosinriktningar. Och alla fick ungefär samma svar: gör det ni ska, och tänk inte på egen vinning. Dela med er istället av det Gud har anförtrott er. Sjung,om ni kan sjunga, spela fiol, om du kan det, gör det du kan, till människors glädje och Guds ära.

Sedan kom Johannes med ett litet gräshoppatips till julbordet. För FN var inte först med att rekommendera gräshoppar till middag. Visst låter det gott? Kan man äta räkor och kräftor, kan man äta insekter, vad är skillnaden? Och enligt de som kan, hör det framtiden till. Miljövänligt, näringsrik och en chans för de fattiga länderna i varma trakter, och för oss i rika väst. Bara Tina visar oss hur vi ska göra och säger: ” mmmm vad gott!”

Om några år bjuder du kanske larvbiffar till Annandagen,                                                   när moster Emma och morbror Ebbe kommer på besök?insekter som mat

God jul!

Vi ber: Tack Gud för musiken, som gör att vi nästan når upp till himlen. Tack för att vi inte kan rösta bort de mer sträva ord ur bibeln. Vi behöver allt: glada tillrop, allvarsord, jubel av glädje, rop om hjälp, ord av förlåtelse, ja allt. Hjälp oss alla att göra det vi ska, det uppdraget som du har givit oss, utan att tänka på egen vinning. Låt Johannas tala till oss varje dag, så att vi rycker upp oss i vår vardag. Låt ditt rike komma. Amen.