anonyma brev och insändare i tidningen under signatur- (ungefär från Sommarbladet, men behöver upprepas tyvärr)

Jag blir nästan alltid glad med reaktioner på det vi gör i församlingen. Det kan vara uppmuntrande ord: ”det var jätte roligt! Fortsätt så!” eller varnande ord:” men glöm inte bort att…” eller påpekande ord: ”jag gillar inte alls att …” Allt vi gör är inte bra för alla. Det vore konstigt annars, och jag tycker det är helt på sin plats att man tycker annorlunda och talar om det. Vi är som kyrka inte en åsiktsgemenskap: vi tycker olika. Men skriv under med namn, om det ska vara skriftlig, för annars går brevet direkt efter en snabb genomläsning till pappersförstöraren. Jag kan inget med sådana brev. Väldigt ofta innehåller de anonyma brev jag får många felaktiga påståenden, och kan jag inte bemöta dem, vad ska jag då med dem? För jag vet redan att en del (inte många!) människor har mycket underliga och felaktiga idéer om hur invandrare och flyktingar och muslimer och judar och romer beter sig och hur de blir mottagna. Nej, vi ger inte tiggarna pengar av kyrkomedel, om nu någon trodde det. Nej, asylsökanden får inte tusentals kronor per månad och familj bara så där. Nej, vi bryr oss inte bara om utländska hemlösa. Vi delar inte ut kontanta pengar till dem som ber om det. Men vi försöker lindra nöden där den finns, och ingen är bättre än någon annan. Vi är alla Guds barn, och imorgon är det antagligen jag som behöver hjälp. Vi som tillsammans är kyrka försöker att INTE vara goda. Bara Gud är god. Men vi försöker vara människor värd den titeln. Och det innebär att vi vill behandla alla Guds barn med respekt. Och vi får mycket uppmuntran. För varje anonymt negativt brev får jag minst 50 glada påhejningar! Det ger oss anställda mod! Någon som ringer eller mejlar: hur kan jag hjälpa till? Vart kan jag lämna pengar till…? Mariestadsbor är underbara i sin vilja att vara människa på riktigt. Det är bara så, och då är de få anonyma brev och insändare en lätt börda, fast lite onödiga.

Har du synpunkter är du alltid välkommen att komma med dem, skriftlig eller muntlig. Det är högt i tak i kyrkan.

För övrigt anser jag att Sverigedemokraterna är rasister.

En kommentar

christer andersson säger