pengarpengarpengar –

papperspengar

Kärlek till pengar är roten till allt ont! (Paulus, Tim 6: 20) Pengar ger skydd. (predikaren 7: 11)

Pengar öppnar alla dörrar utom himmelens! Det är mycket man kan säga om pengar, och om hanteringen av mynt och sedlar. Men det är som det är.

Gamla papperspengar kan du inte betala med, men du kan växla in dem hos Riksbanken, fast det kostar 100 kr per ärende. Så en sedel är inte värd att skicka, om det inte är en 1000-lapp. Vi föreslår därför att vi samlar alla Mariestadbornas (och övrigas) gamla papperspengar och växlar om hela bunten till en kostnad av 100kr. Vi skänker då hela beloppet till Svenska kyrkans internationella arbete.

Titta därför en gång till i den där lådan där du brukar lägga några pengar till att ha som fickpeng till barn eller barnbarn. Titta också i den där portmonnä som du inte använder så ofta. Det kan också ligga en 50-lapp nederst i strumplådan. Och på din arbetsplats kan det finnas kvar en gammal bortglömd kaffekassa i personalrummet! Hör med de övriga på jobbet om du hittar en 50-lapp och några tjugor! Du kanske kan ta dem till insamlingen!

Du kan komma med sedlarna till expeditionen, lägga dem i en kollekt (de blir då inte medräknade, utan de kommer att räknas separat) eller så lägger du dem i bokbordsbössan. Du kan också betala med dem på Café Maria fram tills slutet på januari.

Ogiltiga sedlar just nu är den gamla 1 000 kr sedeln med Gustav Vasa på, den gamla 50kr sedeln med Jenny Lind på och den gamla 20kr sedeln med Selma Lagerlöf på.

Den gamla hundralappen kan du fortfarande använda överallt fram tills sommaren, men den får du också lägga i kollekten så klart!  Råkar du bo i en annan församling? Flytta hit då! 🙂