Det här är jag:

Willem-Jan Fens, kyrkoherde i Mariestads församling, prost i Vadsbo kontrakt.

Jag är 65 år gammal, är född i Haag i Nederländerna och uppvuxen där. Ja, Haag ligger i Holland, de två västra länen i Nederland, som är det egentliga namnet på landet vid Nordsjön. Efter militärtjänsten bestämde jag mig för att arbeta ett år i Israel, i moshav Nes Ammim, som har som syfte att föra dialogen mellan judendom, kristendom och islam. Där träffade jag en svensk tjej, som jag sedan 1982 är gift med. Vi bodde först i Jerusalem ett halvt år, sedan i Leiden i Nederländerna och studerade båda icke-västerländsk sociologi, för att sedan flytta till Lerum i Sverige. Efter studier i svenska började jag läsa religionsvetenskap i Göteborg, för att sedan fortsätta i Lund, där min fru läste biologi. Efter Lund blev det en första tjänst för mig i Töreboda, och efter vi hade flyttat till Mariestad, där min fru arbetade på länsstyrelsen fram till pensionen 2021, fick jag tjänst som komminister i Leksberg, först med en del av tjänsten som skolpräst, sedan som fängelsepräst, och sedan 2006 som kyrkoherde i Mariestads församling (f.d. Mariestads, Leksbergs och Torsö församlingar). Vi har tre barn, den äldste sonen bor i Halmstad, yngre sonen bor i Stockholm, medan dottern bor i Mariestad. Sedan våren 2012 har dottern en Pumi som bor ibland hos oss. Pumi är en Ungersk vallhund. Vi lägger mycket energi på trädgården, där vi har samlat nästan 1000 olika växter och senast byggt ett stenparti. Jag gillar mångfald på alla plan, även i trädgården.

För övrigt anser jag att SD är ett rasistiskt parti som man inte ska ge något inflytande.

willem-jan.fens@svenskakyrkan.se