Äntligen klart!

Statistiken! Den jag fyller i varje februari…

Då och då undrar jag till vad nytta är statistiken? Vad ska vi ha den till? Bara pappersarbete som inte ger något. Måste erkänna att jag inte riktigt håller ordning på statistiken. Det försvinner från tanken att anteckna vilka åldrar och hur många som kommer på olika saker. Har hyfsad koll men vet inte riktigt hur många gånger jag besöker skolorna, eller vilka åldrar barn har som kommer på besök, eller hur många vuxna det kommer på en avslutning….

Samtidigt vet jag att statistiken är nödvändig. Vi ser och kan bemöta de behov församlingarna har och vi kan använda oss av statistiken som en ”morot”. Det är människor som vill vara med i gudstjänster och verksamheter, och som deltar. Vi möter väldigt många, både barn och vuxna på de platser där vi befinner oss.För några år sedan hittade jag en folder i en församling som faktiskt anammade statistiken och visade den utåt. Så här ser vår folder ut, och jag tycker om statistikdelen:) Jag kan använda den till något positivt! Visste du att…. det 2013 döptes 55039 personer i Svenska kyrkan. Att 2013 besökte 808389 barn i åldrarna 0-3 år kyrkans öppna verksamhet…att Perstorps församling har 5059 medlemmar. Att det år 2013 gjordes över 15 miljoner gudstjänstbesök…att Gud tror på dig, även om du inte tror på honom!

20150213_07503420150213_080436

Visst vill vi att fler ska upptäcka  kyrkan för att där få fundera och reflektera över tron. Många har upptäckt kyrkan men det kan bli fler. Och tittar man på statistiken saknar jag klicken av åldern mellan 25-40. Var är ni? Jag tänker tillbaka när mina barn var små, runt lågstadieåldern. Hur skönt var det inte då att kunna gå till kyrkan på någon andakt eller gudstjänst. Andas lite och ta lite tid att bara vara. Så alla ni därute, i åldern 25-40! Ta möjligheten att gå på någon stilla stund, andakt, samtalsgrupp, gudstjänst. Vem vet! Ni kommer kanske tycka om det!

En kommentar

Ellinor säger
13 februari 2015 – 10:45

Älska statestik, är nog konstig på det sättet. Men som du säger så är det en morot. Det har hänt att jag räknat ut hur mycket kollekt en kyrkobesökare ger i snitt och det kan vara väldigt intressant och faller ofta olika ut. Ofta visar det att folk verkligen vill ge!

Allt gott!