Vad gör du?

Fastetid…från idag onsdag fram till påsk. 40 dagar att avstå från något som är viktigt för mig. Ibland är det viktigt att stanna upp och tänka hur jag genom att avstå kan göra det till gagn för någon annan.

Fastan är säkerligen inte uppfunnet av Gud. Den är inte heller uppfunnen för att vi ska visa Gud hur duktiga vi är om hur vi kan  avstå från mat och andra väsentliga saker. Jag tror fastan, liksom Guds vilodag är framtagen för att vi människor ska stanna upp och vila, tänka och reflektera. Jag, precis som de flesta har väldigt lätt för att låta livet gå. Jag springer mest, och tänker inte alltid på att det är just nu livet faktiskt pågår. Jag jobbar, sköter mitt hem, tvättar, styker, kollar facebook, ser till att jag är ständigt tillgänglig, tränar, engagerar mig i mina barns aktiviteter. Kvällstid dimper jag gärna ner i soffan TV-zappandes med några dåliga TV-serier, gärna knaprandes på något gott. Det är för min skull fastan finns! För att jag faktiskt ska stanna upp, se mig omkring och kanske byta perspektiv för ett tag. Jag kan göra det genom att sluta köpa en massa onödigt, både kanske i matväg och klädesväg. I fastan kan jag ta möjligheten att avstå något för att göra bra för någon annan.

I Svenska kyrkan har vi varje år insamling till vår fastekampanj ”Utrota hungern”. Jag kan vara tacksam över det jag har men också kunna se andras lidande och vara med att göra något åt det. Ta möjligheten ni med!

Ni hittar mer information på www.svenskakyrkan.se    #utrotahungern #denkanslan

2015-02-17 08.22.482015-02-17 08.23.382015-02-17 08.24.14