”Vinnarskalle”

Min dotter spelar innebandy i Perstorp och igår kväll hade vi avslutning med match mellan föräldrar och barn. Kul, härligt, roligt men jag vill ju vinna! Vem vill inte det? Dessutom är en del av tjejerna med i konfirmandgruppen jag har så lite har jag gått och triggat dem att vi föräldrar inte kommer ge upp i första slaget. Det gjorde vi inte heller! Vi vann med 4-1 (tror jag)! Jag brukar säga att jag inte är någon vinnarskalle men måste väl erkänna att i grund och botten är jag nog det i alla fall. Jag undviker faktiskt tävlingssituationer just för att jag nog blir för seriös i att mitt lag eller jag själv ska vinna. Jag vill ju vara bäst! Rent praktiskt är det rätt omöjligt att vara bäst i allt, det vet jag ju men göra mitt bästa, det är ett måste!

Igår efter första perioden sa min dotter till mig: – Mamma, sluta vara så seriös. Det ska vara roligt! Jag tycker det är roligt när jag får vara seriös. Men i momentet när det kommer till tävling ser jag ingen annan väg än att kämpa och göra mitt bästa, peppa mina lagkamrater och faktiskt samtidigt ha roligt. Vi hade en väldigt trevlig kväll, med match och efterföljande mat på det. Samtal och skratt.

I många situationer jag hamnar i får jag ofta frågor om kyrka och min tro. Jag gillar det! Igår blev det en del prat om konfirmation vs inte konfirmation! Där kan jag få inspirera och berätta att jag tycker alla ska konfirmera sig, just för att ta upp frågor om var du själv står och vilka tankar du har kring livsfrågor och tro. Vi kom också in på vad som är värt att prioritera. Livspusslet är inte alltid lätt att få ihop men idag finns så många alternativ kring konfirmation så det kan inte vara det största bekymret. Vill man så kan man!

Förra året prioriterade jag och min man att delta i en samtalsgrupp i Tyringe pastorat. Fantastiskt givande att få, precis som konfirmanderna, gå igenom och tänka kring Gudssyn, ont och gott, kyrkan o.s.v. Vårt livspussel kan vara väldigt rörigt ibland men just då kunde vi hitta tid och faktiskt göra det tillsammans. Varför inte kontakta er församling och ge förslag att någon kan dra igång en sådan grupp. Värt mycket! Speciellt då vi gör det inom det allra ”bästa” laget, laget där vi alla får vara vinnare och med! Där vi har våra olika uppgifter och får vara en del av något större!