Kristus är uppstånden! Jesus lever idag!

2015-04-05 12.33.22

Var på påskdagsmässa i Valsta kyrka idag! En härlig mässa full av liv och människor! Människor från alla möjliga nationaliteter, alla olika åldrar, 0-100, med olikheter och likheter. Vana kyrkmänniskor och ovana, en del som sjöng av hjärtats lust och andra som var mer tystlåtna. Bakom mig satt en familj med familjefadern som verkligen tog i med sin inte alltför fantastiska sångröst. Men hjärtat var med och det är väl det viktiga, eller?

Barnen bakom läste med i trosbekännelse och Vår Fader som att de aldrig gjort något annat medan tjejerna framför undrade när församlingen skulle resa sig eller sitta.

En gudstjänst full av liv, precis som det ska vara! Att fira påskdagen och Jesus uppståndelse tycker jag är häftigt. Tänk så här 2000 år efter och vi lever med att Jesus faktiskt gjorde allt för vår/mänsklighetens skull. Just för att vi i detta nu kan dela måltid, gemenskap och lovsång till vår Gud med varandra.

Kristus är uppstånden! Ja, han är sannerligen uppstånden!

Och kyrkan lever och har sin plats! Den är inte död så länge vi ger den liv, full av liv! Ses i kyrkan!

En kommentar

Britta Utbult-Pålsson säger
7 april 2015 – 03:08

Så trevligt, att få läsa om Påskdagsgudstjänsten, från Valsta kyrkan, som ligger i Sigtuna kommun. Det jag saknade i ditt skrivande, var Kören, som också medverkade med härliga sånger om Påskens budskap.....vet att du tyckte det var bra!
Kram/mamma