Tre kyrkoarbetare till tjänst!

received_m_mid_1432059822936_5cf3b014ec5f71c442_3

Har haft trevligt besök idag av biskop Johan Tyrberg i Perstorps församling. Givetvis fick det bli en bild. Inte bara en bild av mig och biskopen utan också med en ny generation kyrkoarbetare, eller hur Petra? Tre kyrkoarbetare, anställda och ideell!

Det känns rätt fantastiskt med mitt arbete, liksom, gissar jag, med biskopens, att kunna ge vidare av sin kristna tro till andra, att vara ett redskap för andra att växa i sin tro. Att väcka tankar och funderingar och vara en del av andra människors liv, ”salta” lite. Då händer ju något med en själv också, eller hur? Jag får också växa! Jag tror att det spelar roll vilka vi möter och pratar med, delar ett stycke liv med i olika sammanhang för att mogna, inte bara som människa utan också som kristen. Människor sätter avtryck, små som stora!

Tittar jag tillbaka på min resa till att bli den jag är, både som människa, kristen och församlingspedagog så har det funnits människor som satt avtryck. Kalle på Gotland t.ex. som uttryckte bestämt att ”hon kommer gå sin egen väg” då när jag var 6 år gammal. Kalle kände mig och visste hur envis jag var men gav uttryck att envishet också kan vara av godo. Kalle gav avtryck på ett positivt sätt. Sen finns ju de som kanske ger negativa avtryck. De kan jag ju alltid lära mig av att, ”så vill aldrig jag göra eller sån vill jag aldrig bli”. De positiva kan ge en känsla att ”just de ja, de är i den riktningen jag ska gå”, en sådan person vill jag vara! År 2000 hade jag inga som helst planer på att arbeta inom Svenska kyrkan men några ord här och några tankar där gjorde att jag insåg att det är precis här jag ska befinna mig just nu! Det är rätt häftigt när jag tittar tillbaka! Om inte de personer i min närhet satt de avtrycken de gjorde kanske jag inte skulle befunnit mig där jag är nu. Jag kanske inte hade upptäckt Svenska kyrkan och det kyrklivet som jag tilltalas av och vill vara en del av, både som anställd men också som församlingsmedlem.

Petra som också är med på bilden är framtidens kyrkoarbetare! Kul tycker jag då Petra började som konfirmand mitt första år i Perstorp och jag har fått följa henne som konfirmandledare, sommarkyrkoledare, del av ungdomsgruppen och musiker. Nu har hon planer på att bli församlingspedagog och jag hoppas att jag satt  positiva avtryck av vad det innebär. Att jag har fått vara en del av en livsresa, kanske inte så lång sträcka men en bit.

En kommentar

Ellinor säger