Den blomstertid nu kommer!

Sitter här vid datorn på mina barns skolavslutningsdag. Vi ska äta lunch ihop efter de slutat men i övrigt har inte jag detta året så mycket på gång. De är bara barnen som avslutar, får sina betyg och that´s it. Föräldrar och kyrkavslutning är det inget!

Tänker på serien ”Halvvägs till himlen” och avsnittet där de gjorde parodi på just skolavslutningar. Många debatter har det varit genom åren över ämnet skolavslutning i kyrkan som både varit tröttsamma och onödiga. Det var inte det jag ville komma till, någon ny skolavslutningsdebatt utan bara hur kul det där avsnittet är. Albin, kyrkoherden har blivit åtsagd av både skolledning och kyrkorådets ordförande att inte prata något om Gud nu när skolan bestämt sig för att de vill ha avslutningen i kyrkan. De blir ett litet dilemma för Albin för i kyrkan är det rätt självklart att prata Gud. Vaktmästaren har  samma veva varnat för två ton duvbajs som finns i kyrktornet men ingen har lyssnat. Albin är klar att avsluta sitt tal och avslutar med orden – Nu står sommaren för dörren…Gud välsigne er! Gud var med er allihop!

Rektorn blir väldigt upprörd och får kyrkorådsordförande med sig. Intermezzot slutar med att komministern säger att vi ha Gud på vår sida och rektorn kontrar med att vad ska Gud göra då? Straffa dem med en blixt från ovan? Just då börjar kyrktaket ge sig med all duvbajs och elever och resterande får springa ut.

Nu är det faktiskt sommar. Nästa vecka drar vår sommarkyrka igång med nästan hundra barn varje dag i två veckor. Vi kommer både att vara i kyrkan och prata Gud för är det sommarkyrka så är det!

Nu står sommaren för dörren…Gud välsigne er! Gud var med er allihop!sommarlov