Ny på jobbet!

Så har jag då börjat min nya tjänst i Eslövs pastorat, faktiskt just idag. Då jag har varit med vid några planeringsdagar under våren känns det inte helt främmande att beträda min nya arbetsplats. Men visst känns det! Spännande men också lite pirrigt, fast mest bra. Jag är glad över nya utmaningar och ser med glädje fram emot mitt arbete.

Nya människor, ny omgivning, nya sammanhang!

Jag är ju van vid hur Perstorps församling fungerar och hurdana mina kollegor där  fungerar. Ja, även hur jag fungerar i de sammanhangen och i grupperna som jag varit en del av. Här vet jag i stora drag vad jag ska syssla med och utveckla men just de där smådetaljerna har jag än så länge ingen aning om. Men det ger väl sig med tiden, vilka grupper och möten jag behöver vara med i för att kunna göra mitt arbete. För Eslövs pastorat är ju en aningen större än min tidigare församling kan jag ju säga, ja, rätt mycket större faktiskt. Men jag tänker att människorna – vi är ju rätt lika, var än i världen vi möts!

Jag är en människa som gärna kastar mig över saker och vill ha saker gjorda på en gång men då jag är ny på jobbet fungerar inte det riktigt…det måste få ta sin tid. Jag tänkte faktiskt jag skulle lära mig själv det, att ibland får jag ta tillvara på de stunderna då jag faktiskt får den tiden. Får tid till att ”läsa” in mig på den församlingen jag ska arbeta i. Få tid till att fundera och bygga upp något från grunden. Få tid till att lära känna området och människorna, både i och utanför församlingen. För även om det är Svenska kyrkan jag arbetar i tror jag (och de flesta, hoppas jag) att det är viktigt att se hur samhället fungerar, vilka aktörer som finns och vad vi tillsammans kan göra. Hitta människor som vill något och som ser kyrkan som en resurs och ett komplement. Jag vill visa att den kristna tron är något som bär vid varje tillfälle, oavsett om det är innanför kyrkans väggar eller utanför.

Nu ska jag fortsätta bekanta mig med min nya församling/pastorat. Lära känna de som arbetar här (vilket är betydligt fler än i Perstorp), plocka upp på mitt lilla kontor och fundera på hur jag kan skapa lite ”hemtrevnad”, läsa på om Eslöv och vad som finns, i staden såsom i samhällena utanför, i pastoratet och i kommunen.

Jag ska ha en härlig vecka!

Ett ord på vägen: Det är inte alla dagar som är bra men det finns något bra med varje dag!

Sara säger
10 augusti 2015 – 01:03

Kul att du är på plats - jag börjar 1 september och vi kommer jobba ihop har jag förstått! Sara Månsson präst

10 augusti 2024 – 11:15

Välkommen Sara! Ska bli kul att lära känna dig och arbeta tillsammans!

Terese Nohrborg säger
10 augusti 2015 – 02:13

Välkommen! Gör dig hemmastadd, så ses vi nästa vecka! / Terese.

10 augusti 2024 – 11:15

Det gör vi Terese! Känner mig hemma efter ett gott mottagande i våras på de dagar vi möttes!

Renée Backe säger
10 augusti 2015 – 04:01

Varmt välkommen säger jag även här – ser verkligen fram emot att ha dig som kollega!

10 augusti 2024 – 11:15

Låter gott det Renée! Desamma säger jag här ungefär på andra sidan dörren;)