Förberedelser

Nu har jag snart fått kläm på min nya (jobbrelaterade) församling/pastorat. Eller kanske, ja, i alla fall till hälften… Det är en hel del att sätta sig in i och fundera på. Just nu kring hur vi som kyrka kan bli en resurs i skolan. Vad kan vi erbjuda? För mig är det en självklarhet att öppna upp och ha en god kontakt med skolans värld då många av våra medlemmar befinner sig inom skolans väggar. Jag kommer ju också träffa ett antal elever som kommer för konfirmation här i kyrkan. Jag hoppas skolan ser lika positivt på kyrkan och att de faktiskt ser möjligheter till att använda den kompetens vi har. För vem är egentligen inte bättre lämpad att berätta om kyrkans traditioner och liv än dem som arbetar i den? I mina tankar i alla fall måste det vara perfekt som lärare att ta in andra föreläsare eller lektionshållare än att alltid behöva förbereda själv och vara aktiv.

Det känner jag själv ibland. Hur skönt är det inte att åka på t.ex. konfirmandledarläger där någon annan har huvudansvaret. Jag som handledare/mentor kan istället koncentrera mig och finnas med bland ungdomarna. Jag kan stötta dem och vara med i samtalen mer än att leda dem. För mig är det självklart att ta hjälp av andra, inte kanske för att jag inte skulle klara det själv, utan utbytet att använda andras kompetenser är en möjlighet som gör allt så mycket roligare.

Skrollar lite bland olika församlingar hur de lagt upp skola- kyrka arbetet och får försöka hitta en modell som kanske skulle kunna passa här. Har ni bra idéer så skicka dem gärna! Det är roligt att se vad andra gör och hur ni lagt upp det. Jag älskar att plocka idéer för att få inspiration som sen kan bli nya idéer hur vi kan omvandla dem till det församlingsarbete vs samhälle vi befinner oss i.

Snart ska jag ha andakten på sopplunchen! Det är skönt att lämna sin planering och dator för en stund och vara bland människor. Dela ett ord, sjunga en psalm och be en bön, umgås över lite soppa! God sådan!

2015-01-22 20.53.32teater4teater7     Undrar om någon av mina alias kan komma till användning här? Vem vet?:)