Skolan VS Kyrkan=osant

VS är engelska för versus. Det betyder mot, att vara emot något eller kontra, alltså två skilda saker som står i motsats till varandra.

Jag tror inte det! Jag tror vi, skolan och kyrkan, står rätt enade tillsammans då vi båda vill att barn o unga ska växa som människor och få möjlighet att fundera över sig själv som person i samspel med andra och de traditioner och kulturer de befinner sig i. Jag tror definitivt vi kan samverka! Och jag tror det finns många som gärna använder sig av det vi som kyrka kan erbjuda.

IMG_20151009_093228

Jag har påbörjat min spontanvisit i alla skolor inom det område jag arbetar. Inte bara för att ge dem ett ansikte på mig utan också för att dela ut en inbjudan om vad Svenska kyrkan kan erbjuda skolorna i Eslövs pastorat. Har ingen aning om var det landar men det är spännande. Spännande att träffa rektorerna och se vilket bemötande jag som representant för kyrkan får. (Några är det ändå som har en viss skepticism mot kyrkan. Är jag där som kunskapsförmedlare eller trosförmedlare?). Spännande att se om jag lyckats göra en inbjudan som väcker intresse och man som skola vill ta tillvara på vår kompetens. Men det är ändå kul att komma ut och få ett samtal med i nuläget första hand rektorerna, även om det bara är ett samtal under några minuter.

Det har blivit mycket samtal om skolans krisplaner. Vilket namn är aktuellt att använda sig av? På någon skola jag var på stod ett namn som varit inaktuellt under några år nu. En rektor jag pratade med undrade över ett journummer. Om någon kris händer sent en kväll, svarar den präst som står på listan då? Den frågan bär jag vidare till kyrkoherden så jag kan återkomma med rätt svar. Jag har inte tänkt på det innan men visst kan det vara så att den som står som kontaktperson kan vara upptagen på annat, vem ringer de då? Symbolvandringar och komma och se kyrkorummet verkar också vara en intressant grej, både för yngre men också för äldre.  Och visst är det spännande, historik, spänning och religion på en och samma gång. Det finns fantastiska möjligheter och jag älskar det alltsammans! Jag längtar lite till en redan inbokad femteklassare som kommer för ”Kyrkdetektiverna” – då ska de få leta utifrån ledtrådar till det viktigaste kyrkan har. Kan du gissa?