Bibeläventyr!

Hade en slappedag igår och tänkte att jag skulle sova länggggeee… Nu sover jag aldrig speciellt länge vare sig på vardagar eller helger. Ligger jag kvar i sängen har jag spolierat en stor del av dagen där jag kan göra annat resonerar jag! (Går jag upp tidigt kan jag lägga mig en stund på soffan vid lunchtid och sova några minuter till vinterstudion, det är okej.) Nu klev jag upp vid 9-tiden, åt min frukost i min ensamhet framför nyhetsmorgon (barnen sov och mannen var ute på jakt) och kom på att gudstjänsten börjar kl. 10.00. Det var en temamässa kring bibeln med en bibelberättelse i fokus. Jag hann och kl. 10.00 satt jag i kyrkan för att få höra berättelsen om Abraham och Sara men också Hagar. En fantastisk gudstjänst med bibelberättelsen läst ur Ylva Eggehorn och Tord Nygrens bok ”En vän från himlen”.

Jag älskar bibelberättelserna som både berättar om historia men också om livet, hur det är att vara människa. Att Gud ger oss hopp och kraft och vill vara vid vår sida.

Jag har stor användning för bibeln i mitt arbete, med barn och ungdomar men också äldre. Jag hoppas alla vet vilken skatt den är i vårt arbete, både bland barn, konfirmander, unga vuxna men också äldre! Jag kan läsa berättelserna rakt upp och ner och sen samtala kring betydelsen. Eller så får konfirmanderna en liknelse och göra om den till modern version. Dramatiseringar och teater kring dem är också spännande… I många år har jag jobbat med sommarkyrka där en bibelberättelse varje dag har varit stående inslag. På ett väldigt enkelt sätt har jag berättat fritt berättelsen och barnen har agerat. Hur kul som helst! Kommer fortfarande ihåg en kille som gick in för sin ”Moseroll” med en fantastisk inlevelse. Eller läsa ett stycke på andakten vi har i våra barngrupper och få barnen att upptäcka och ställa frågor kring berättelsen. Våra konfirmander gjorde varsin bibelberättelse i spagettikonstverk förra veckan. Väldigt kravlöst, för spagetti och tejp är det enda du får använda, och du kan inte göra så väldigt detaljerade och uttrycksfulla konstverk. Det är ju inte det som är meningen heller utan syftet är att jobba med berättelsen och låta dem väcka samtal och frågor. Det  är intressant! Spännande! Funderandet tillsammans! Så jag hoppas ni alla har bibeln framme och använder den! Annars, gör det!

Ni kanske kan para ihop rätt bibelord till rätt bild: Luk. 2: 41-52, Luk. 19: 1-10, Luk. 5:1-11, Luk. 9:10-17 och Joh. 4:1-26.

Bild 1:

Joh. 4 1-

Bild: 2                                                 Bild 3:

Luk 2 41-52Luk 19 1-10

Bild: 4                                                 Bild:5