Nyårslöften

Lite kul var det att komma till gymmet tidig lördagmorgon såhär i början av januari. Från att i princip ha gymmet för mig själv var det nu sju andra personer. Vad gör de här, sååå tidigt? Jag tillhör den skaran av människor som gärna tränar själv, med mina egna övningar och framförallt min egen musik i min egen ensamhet…

Musiken på ett gym är ett kapitel för sig. Jag blir tokig så högt folk gärna spelar och vilken kass musiksmak vissa har… min är ju så mycket bättre och lagom ljudnivå. Tycker ju i alla fall jag själv! Men allvar, är det verkligen okej att spela vilken musik som helst och så högt man vill? Jag tycker inte jag ska behöva ta med öronproppar för att träna…Det känns lite knäppt.

Tillbaka till lördag morgon med mina sju träningspartners. I mitt stilla sinne tänker jag att de nog avgett ett fint nyårslöfte om att sätta igång sitt träningsår inför den stundande sommarsäsongen med sol och bad.                                                                               För i nyårsnattens glam är det vad många av oss lovar, nu ska vi ta tag i träning och kosthållning för att må bra, rent kroppsligt.

Jag har också funderat över alla kursutbud som också ramlar ner i brevlådan. Vi får hem blanketter för att anmäla oss till den ena studiekursen efter den andra. De finns datorkurser, matlagningskurser, fotografering, båtförarliv, språkkurser…ja, name it! Jag gissar att det finns en anledning att kursutbudet skickas ut runt ett nytt år. Kan det vara så att lite hjärngympa också är ett populärt nyårlöfte?

Men hur står det till med det själsliga nyårslöftet? Att väcka tankar och funderingar till liv och lova sig själv dyka ner i djupet av sig själv? Samtala med andra och ställa frågor om sitt innersta tänk. Fundera över var och om Gud finns i ens liv och vilken plats Gud får fylla. Vad kan jag ge av mig själv gentemot någon annan? Kanske skulle det vara nyttigt att lova sig själv att ta ett första steg mot kyrkan och upptäcka gudstjänsten. Få den där stunden i stillhet med sin bön och sina tankar. Ta allvar av och läsa ett kapitel om dagen i bibeln kanske? Någonstans har jag sett att om jag läser 15 min. varje dag har jag läst hela bibeln på ett år! Det hade kanske kunnat vara ett givande nyårslöfte?

Kropp, själ och ande! Jag tror vi ofta glömmer det själsliga. Är det för att det är jobbigt att ta i? Våga stå för något man tror på och behöver? Jag vet inte. Men det jag tror mig veta är att det är väldigt viktiga bitar alla tre, både kropp, själ och ande!

Jag tror inte jag kommer ha mina gympartners så många veckor till förresten. För det är väl så med de flesta nyårslöften… de klingar ur minnet i februari. Fast jag är gärna där på gymmet själv, i min ensamhet, med mina egna tankar. Ofta är det faktiskt där, medan jag tränar jag också stannar upp och pratar med Gud. Jag får en bit av mitt själsliga behov innan jag går ut till en ny dag, med nya möjligheter!

God fortsättning på ett nytt förhoppningsvis härligt, givande år!

Frida Park säger
20 januari 2016 – 07:25

Hej! Vad roligt att hitta din blogg! Jag funderar på att läsa vidare till församlingspedagog (är lärare). Blev så glad av att läsa flera av dina inlägg. Har du några fler bloggar eller forum att tipsa om där man kan läsa lite om vardagen som församlingspedagog?

Med vänlig hälsning,
Frida

mellantummenochpekfingret svarar
25 april 2024 – 06:46

Va kul! Både att du gillar min blogg och att du funderar på att läsa vidare till församlingspedagog. Det är ett toppenjobb som jag älskar!
Detta är min enda blogg där jag också försöker få in vardagslivet som församlingspedagog (kanske inte fått in så mycket om det på sistone). Något forum så direkt finns nog inte utan det bästa är nog att kontakta någon som jobbar med det och höra. Du är välkommen att ringa mig eller maila så kan vi prata vidare. Just att jobba som församlingspedagog ser väldigt olika ut församling från församling. Jag har inriktning konfirmander, ungdom och skola t.ex. Någon annan kanske har barn och ungdom 0-13 år, andra arbetar som arbetsledare gentemot barn- och ungdomsverksamheten. Allt gott!

(erika.heil-utbult@svenskakyrkan.se, 0721-541005)

Petra säger
26 januari 2016 – 09:26

Vad skönt att se att man inte är ensam som har öronproppar när man tränar på gymmet. Jag använder dem när jag simträningar och på spinningpass. Hatar att få vatten i öronen när jag simmar. Då jag även är känslig för starka ljud så brukar jag ha öronpropparna på mig på spinningpassen fattar inte varför volymen ska vara så hög där. Väldigt skönt att det finns öronproppar så man kan plugga in dem och slippa få ont i öronen eller tinnitus. Använder du också öronproppar när du tränar?

mellantummenochpekfingret svarar
25 april 2024 – 06:46

Då jag försöker träna så tidigt som möjligt om mornarna så är det jag som bestämmer musik och volym. Det passar mig bäst men visst har jag öronproppar med mig;) De ligger i träningsväskan ifall om att.