What a week!

Så härlig vecka…även om jag känner mig lite mör nu efter åtta dagar. Det har varit en intensiv konfirmandvecka med våra sportlovskonfirmander och imorgon är det konfirmation!

För något år sedan gick Svenska kyrkan Eslöv med i ”Konfirmation på nya arenor”. Ett projekt där församlingar får testa nytt inom konfirmationen. Det blev drop-in konfan som innebar undervisning och gudstjänster lördag till lördag och konfirmation på söndagen. Och det har blivit så bra! En liten grupp som verkligen har kommit varandra nära. Tidigare idag sa de på genrepet att de inte ville det skulle vara slut än. Jag hoppas ju att det kan bli en fortsättning…

Vi har hunnit med att prata mycket om vad en kristen tro innebär och förhoppningsvis gett ungdomarna styrka att se sin tro och ”använda” den. Gudstjänster som vi har varit med om har sett väldigt olika ut, vi har hunnit med En stund i stillhet,högmässa, dop, morgonmässa, middagsbön, andakter och sinnesromässa. Just sinnesromässan var något som många gillade. En stillhet där du får sitta i bön och stillhet.

Jag bad konfirmanderna hjälpa mig blogga lite, just om deras vecka. De skriver så här:

Jag heter Maja och är konfirmand och går intensiv konf. Första dagen så var vi i Holmby kyrka och där var vår första gudstjänst.

Jag heter Tora och går också intensiv konf. Under denna vecka har vi gjort mycket, bland annat har vi varit på många gudstjänster, och även varit på studiebesök i Lunds domkyrka.

Jag heter Lisa och går också intensiv konf. Under denna vecka har vi även varit på Kulturen i Lund och på språkcafé på biblioteket i Eslöv. Det har varit två av höjdpunkterna tycker jag.

Jag heter Elias och går också på intensiv konf. Under veckan har vi besökt Lunds domkyrka. Det var den första gången jag var där och det var enormt stort därinne. Dit ska jag nog fler gånger.

Jag heter Alicia och går också då på intensiv konf. Det roligaste denna vecka har varit att vara på många olika spännande ställen och att få nya kompisar.

Ja, Tjena allesammans, jag heter Andreas och går också här på denna intensiv konfirmationen. Jag har också varit med om allt detta som de andra har skrivit. Det har varit en bra vecka med massor med nya intryck och det har blivit över förväntningar. Det ska nog också säkert bli en bra konfirmations avslutning.

Ser fram emot morgondagen!

Genrep