Har ni också en Torsten?

Jag gillar min arbetsplats! Det känns bra att komma dit! Jag får arbeta med det jag älskar, möte med människor, se och bekräfta och trosprat (prat om tro alltså…inget annat)

De flesta människor vill faktiskt samtala kring tro. Det finns ett sökande efter att få uttrycka sina funderingar, sina tvivel, sin säkerhet. Jag får befinna mig mitt i det och luska, fundera och samtala. Berätta hur jag tänker med det ”bagage” jag bär med mig och lyssna på andra och höra hur deras tankar bär. Det har varit vid flertalet tillfällen som människor kommit fram till mig och undrat eller frågat saker som har med tro och kyrka att göra. Jag försöker svarar så gott jag kan och oftast finns det inget givet svar. Jag får använda mig av det jag har, mina egna upplevelser, bibeln och min tro. Och en del gånger hänvisa till kollegor. Och mina egna samtal med andra, för att själv väcka tankar hos mig själv, som med Torsten.

Jag gillar att prata med Torsten!

Torsten är en kollega till mig som jag alltid blir lika glad att träffa. Den positiva atmosfär som omger honom sprids som ringar på vattnet. Han är trevlig, vänlig och vill göra ett så bra arbete som möjligt. En kollega som ställer upp i alla lägen. En kollega som gör vår arbetsplats så mycket bättre, genom att vara den han är. Han vågar att samtala och ställa frågor om det arbete vi har högt inför hela arbetslaget. Jag tycker han får mig och andra att tänka till vad det egentligen är som är viktigt. Att det viktigaste är kanske inte att fastna i en organisations vakuum med planeringar, möten och schemaläggningar. Det behövs för att vi ska kunna hantera vår arbetsdag men det är inte det viktigaste! Det viktiga är mötet, mötet med människor utanför de fyra väggar där vi har våra kontor. Mötet där det får lov att samtalas och tankar föras kring tro och liv.

Jag tänker att jag vill vara tydlig med det jag representerar men inte påtvingande. Då borde den öppenheten kännas. Jag är ingen besserwisser i hur man ska tro eller vad du ska göra för att ha den ”perfekta” tron. Jag är jag, och har märkt att det räcker!

Det ger frågor som ”Vad händer när man dör? (från 8-årig flicka)”, ”Det här med liturgiska färger? Vad står lila för? (Kvinna på språkcafé), ”Jag läser bibeln mycket och skulle vilja diskutera den. Finns bibelstudium för mig? (Förälder som jag träffade under skollektioner), Varför gillar du att gå i gudstjänster? (Konfirmand), Varför heter det bibel? (Elev i 4:e klass), ”Vad är det bästa du gör? (Elev i 4:e klass) –

Det bästa jag gör är att möta barn och ungdomar. Samtala kring frågor och diskutera om livet. Få visa på att den kristna tron bär, mig och andra! Jag gillar att gå till mitt arbete!

Gunhild Winqvist Hollman säger
13 april 2016 – 07:13

Puffarna för din blogg brukar jag låta flyta förbi i Facebook-strömmen. Men nu såg jag att du nämnde Torsten - och tänkte: Å, det måste ju vara TORSTEN?! Så då måste jag se efter om du faktiskt jobbar i Eslöv där jag bor - och så var det ju. Våren 2014 när min lägenhet renoverades bodde jag tillfälligt granne med Torsten - unforgettable, hälsa jättemycket !!!!

mellantummenochpekfingret svarar
13 april 2024 – 08:16

Då är det nog den TORSTEN! Jag hälsar!

Renée säger
25 april 2016 – 12:48