Kära dagbok – dag 2

Ovan hästmänniska som jag är försöker jag hänga med så gott det går. Min kompetens är ju kyrkgrejer. Det gillar ju jag! Och att lära känna ungdomar. Har lite roligt, våra unga ledare går runt och kallar konfirmanderna barnen… Hmm, tror inte helt de vill kallas barn. Försökte få dem att kalla dem ungdomar men det tycker de ligger alldeles för nära dem själva!

Under fm. har de undervisning i församlingshemmet. Idag blev det lite prat om skapelsen men framförallt om gudstjänsten. De fick prata om något de tyckt om med gudstjänsterna de gått på. Överlag får jag uppfattningen att ungdomar tycker om gudstjänsten, framför allt lugnet och att stanna upp en stund. En del gudstjänster är mysigare, roligare än andra. De gudstjänster som är mycket ljus med verkar vara populärast. Att tända ett ljus, skriva en bön är något som tilltalar de flesta. Så varför fortsätter inte konfirmander att komma till gudstjänsten? Eller ungdomar överlag…eller föräldrar? När folk väl tar sig dit är de oftast positiva och tycker det är betydelsefullt. Jag tror det beror mycket på oss som arbetar i kyrkan. Går inte vi i kyrkan på lediga dagar och tycker det är värdefullt för vår egen andliga utveckling så varför skulle någon annan tycka det? Jag fick höra en gång när en man pratade om gudstjänsten, det är inte bara för din egen skull du går dit. I gudstjänsten får vi möta Gud men också församlingen. Och kanske just en söndag du tycker det är lite jobbigt är det kanske för någon annans skull du finns där. Gudstjänsten och gemenskapen är något positivt, glädjefyllt och härligt! Låt oss ge uttryck för det och få med fler! Låt oss göra något bra av den stunden vi kan mötas i kyrkorummet.

Under kvällen blev det poängjakt. Konfirmanderna delades upp i olika lag och fick poäng för utmaningar ledarna gjort. Jag är rädd för att de varit på för många utsparkar för den ena idén efter den andra haglade när de planerade. En utmaning jag hoppades att ingen skulle göra var att raka av sig ögonbrynet. Det hade blivit något jobbigt att förklara för föräldrarna på konfirmationen varför deras barn har målat ögonbryn. Jag fick svar på mina böner och ingen antog den utmaningen. Istället blev det bad i ån, låna ägg, klättra i gödselstacken mm. Ja, jisses! Men jag har lite egna planer senare….Jag är rätt bra på bus med ledare;)IMG_20160628_202927