Kära dagbok – dag 5 till 7

Har kommit på mig själv att jag inte riktigt är någon dagboksskrivare..Jag glömmer skriva för det är så mycket annat som händer. Här är tidiga mornar och sena kvällar så det blir inte av… Men jag tänker göra ett försök! Jag har ju massor att berätta om.

Tisdagens poängjakt gjorde att jag fick lust att utsätta ledarna för lite kul under fredagskvällen. Blev en tipsrunda med frågor som: Vem är klämmigast? Vem är surast? Vem är virrigast? Svaret handlar om ledarna och de tävlar i vem som vinner när man löser tipsrundan. Just vem är klämmigast gick ut på vem som kunde ha flest klämmor i ansiktet. Surast får de äta citron och virrigast får de viras in i toapapper. Blev uppskattat, av konfirmanderna!

IMG_20160701_205052

På lördagen var jag ledig. Jag fick komma hem! Jippi! Fast inte för lugn och avkoppling utan för konfirmation för min egen dotter. Hon har gått i sommargrupp hemma i Tyringe under tre veckor och nu var det dags för konfirmation! En härlig konfirmation i Röke kyrka med en go präst. Hennes spontanitet och glädje är inbjudande och det gillar jag. Konfirmanderna gjorde sin del i gudstjänsten. Det blev många goda skratt då många av konfirmanderna verkligen var med i hela gudstjänsten, predikan, sång, kollektal, bön, bibelläsning. De var inte alls nervösa utan verkade inte ha gjort annat. De kan nog hjälpa till vidare i gudstjänster.

FB_IMG_1467650547947

Söndagen bjöd på gudstjänst när jag återkom till lägret. En friluftsgudstjänst vid Holmby kyrka. Mysigt när konfirmanderna kom cyklandes för att delta i mässan. De hade fått vara med och skriva förbönen som lästes upp:

”Gud, vi ber till dig för att det ska bli fred i världen och mer kärlek mellan människor. Tack för att Sverige är ett stabilt och tryggt land. Låt oss känna tacksamhet över de möjligheter vi får. Tack för att vi får ha fred. Tack för de lyckliga liv vi lever. Hjälp oss så vi slipper stöta på många av de hemska upplevelser som andra barn får uppleva i sin barndom. Vi önskar att alla våra nära och kära får vara friska och leva länge. Vi ber för dem i vår närhet så att de inte får elöner någon annan livshotande eller äcklig sjukdom. Vi ber för dem som är sjuka. Låt de få den hjälp de behöver. Gud, vi hoppas våra föräldrar och syskon får veta hur mycket de betyder för oss. Vi tackar att vi fått möjligheten att åka på detta lägret och träffa alla fina vänner. Gud, hjälp oss så vi ser när någon har det svårt. Hjälp oss att hjälpa varandra så alla kan hitta trivsel, på lägret, i sin omgivning. Var med oss så vi kan se och ta hand om de ensamma och rädda. Tack för att du alltid är med. Du finns där idag, imorgon och i framtiden. Låt oss njuta av veckan vi har framför oss och inte behöva oroa oss över höstens utmaningar. Tack för våra vänner. Det är härligt att ha människor runt omkring oss som ställer upp i alla lägen. Tack också för de djur som finns i våra liv och alla de möjligheter och vägar som dyker upp. Var med oss i träningar, tävlingar som kommer. Gud, förlåt oss för allt dumt vi gör, mot våra familjer, vänner och mot dig. Hjälp oss veta vad som är bra att göra, i världen, i vårt land, i vårt samhälle, i vår kyrka och i alla de situationer vi befinner oss. Låt oss göra goda handlingar! Amen”

IMG_20160703_105634

Under eftermiddagen smet jag ner till Brunåkra, Gislöv där jag träffade Andrea Hvistendahl. Hon ska hålla ’Our moves’ på våra personaldagar i höst. Det är en verklighetens spelplaner där ett arbetslag kan fundera kring ett tema och diskutera samarbete, broar, murar, ekonomi o.s.v. mellan olika grupper. Jag får nog göra ett eget inlägg om detta. Jag visade en bild på fb som öppnade upp för nyfikenhet kring ’spelet’. En suveränt bra grej iallafall!

IMG_20160703_161446