Boosta!

Vad är boosta? Enligt en sida på internet står det för: låta någon klättra upp på en för att nå en höjd som vore onåbar själv; höja eller som slang: förstärka, förbättra

Jag har blivit boostat av mina kollegor! Inte bara en kollega utan flera! Känns så gott att få kollegor som du synkar med på direkten. Att vi hittar våra roller och vet vad som ska sägas och göras så det blir det där fantastiska samarbetet som jag tror vi alla önskar. Vi vill mot samma mål (och tänk… det är också Svenska kyrkans Eslövs mål och vision), har ett engagemang och massor av energi. Vi tycker inte alltid lika men vi kompromissar och hittar lösningar. Känns fantastiskt gott!

Speciellt min närmsta kollega är jag väldigt glad för. Det är häftigt att synka med varandra! Vi får stoppa varandra lite då och då, det har vi blivit varse om, när våra planer går överstyr. Men just flexibiliteten och att se till verksamheten är våra styrkor, glädjen i att möta ungdomar en annan. För några veckor sedan var vi iväg och pratade med rektorer på högstadiet, delat ut en folder över vad vi som kyrka kan erbjuda varje årskurs. Fick genast tre sjundeklasser som ville komma på besök till kyrkan och få reda på ”Vad är det vi firar?” När klasserna anmälde sitt intresse så var det inte precis att vi fick flera veckors förberedelse, de ville komma veckan efter. Både jag och Peter är ju flexibla så det var klart att vi fick trycka in det, mitt bland förrättningar (för Peters del), julspelsförberedelser, konfirmander och annat vi hittar på under veckorna.

Vi hade en grund till program men inget mer. Två timmars förberedande om upplägg och vad vi ville ha med, sen var det klart! Vi kunde lita på att vi båda gjorde sitt.

Under besöken var jag bara lycklig! Lycklig över att samarbetet skola-kyrka är under uppbyggnad och glad över hur Peter och jag fungerade ihop. En blick, ett ord och vi visste vad den andre gjorde eller skulle göra. Så kul! Det märktes nog ut mot klasserna också för mejlet vi fick efteråt får oss att vara väldigt nöjda. ”Hej och stort tack för dessa tre tillfällen! Ni var mycket skickliga, pedagogiskt som socialt. Kändes rutinerat. En fröjd att vara hos er. Klasserna har utvärderat er och detta med gott betyg.”

img_20161129_093612

Rena Damaskusupplevelsen, skrev läraren och tyckte att vi borde finnas med på uppstartsläger i skolan. Känns så gott! För även om vårt gemensamma arbete tog några timmar har vi förberett oss tidigare. Tittat på vad läroplanen säger och lagt besöken på en nivå vi vet passar. Så egentligen är jag inte bara boostat över mina kollegor utan också över människor vi möter som uppskattar det vi gör! Och jag får vara med och boosta andra!