Vem vet vem Martin Luther är?

Snart är det dags för vår kontraktskonfirmanddag med temat Luther. Reformationsjubileeum och allt som det är detta året så passar ju det alldeles utmärkt, eller hur! Speciellt med tanke på att inte så väldigt många ungdomar vet vem Luther var, eller? Ja, det var min tanke iallafall när vi bestämde temat för kontraktsdagen.

Till för några år sedan hade jag inte heller så stor koll på Martin Luther. Visst, jag visste han var munk och präst, bodde i Tyskland och spikade upp sina 95 teser på kyrkporten. Ville förändra kyrkan så den kom alla till del genom att alla skulle kunna läsa bibeln! Vi var och en var och är myndiga kristna som får tolka och tänka kring ordet!

Slängde ut frågan på vårt konfaläger i helgen. Jag tänkte att jag skulle få ha ett låååånnnnggt pass om Luther för ungdomarna kanske inte visste så mycket om honom. Tji fick jag! På frågan om vem Martin Luther var svarade de följande: Munk, Påven hade makt vilket Luther tyckte var fel. Han ville förändra kyrkan. Han spikade upp 95 teser i hur han själv såg det som behövde förändras. Han ville ha bort avlatsbreven. Han skrev musik och noter. Det blev inget långt pass!

Vi hoppade över till samtalsfrågor istället! Utgiven som en liten kortlek genom Svenska kyrkan och Svenska kyrkans unga. Skaffa dem! Det är spännande bordssamtal man kan få genom den. Vi delade in konfirmander i smågrupper och de gick för att samtala, kring ordet, runt bordet!

Några frågor löd så här: Har du någon gång tagit på dig ett straff för vad någon annan har gjort? Samtalet från gruppen utmynnade i: Vi har inte gjort det men skulle kunna göra det i framtiden. (de resonerade att de bara var 14 år och hade inte varit med i situationer där de tänker kring att ta straff för någon annan är)

Kan man tolka alla bibeltexter i ett nutida sammanhang? Samtalet utmynnade i: Man kan tolka många men inte allt.

Är det viktigt att kunna förstå allt i bibeln? Samtalet utmynnade i: Nej, det är inte viktigt.

De pratade kring sina frågor tillsammans med storgruppen och jag är imponerad. Fattar ni hur många bra tankar ungdomar har? Hur roligt och givande det är att lyssna på deras tankegångar, att ge och ta i ett samtal där ingen behöver ha det absolut rätta svaret. Men att få vända och vrida på tankar, funderingar, tolkningar. Det är amazing! Vad hade du funderat på över dessa frågor. Vänd och vrid lite! Det är kul att samtala kring bibel, tro och liv!