Låna en kyrk-kompis!

På biblioteket i Eslöv kan du numera inte bara låna böcker, tidskrifter och filmer. De har också utlån av symaskin (på plats), datorer och svensktalande personer. Det sistnämnda har jag varit imponerad av ända sedan jag började här i Eslöv och funderat över hur vi kan föra över det till kyrkans värld.

Visst är det häftigt! Du kommer från ett annat land, går till biblioteket och lånar en person som du kan prata svenska med och troligen träffa för att umgås. Hela kitet måste ju komma med, tänker jag. Vår kultur, omgivning, vänskap och språk. Det finns en person på biblioteket som tar hand om utlånet och sammanförandet av personer. Ja, de ska ju helst stämma överens också. Personkemi är viktiga saker!

På ”Hållplats för själen” har jag på senare tid upptäckt hur kommer in och frågar oss: – Vad finns det för mig? Jag vill gå i kyrkan eller träffas i någon form, vad finns det? Ja, vad finns det! Om du är en människa, med familj, arbete och fritid. Vad erbjuder vi dem? Visst tipsar jag dem om söndagsgudstjänster, men vem ser till att de kommer i en församlingsgemenskap då? Det sitter några människor utspridda i bänkarna som på sin höjd kanske hälsar på varandra. Även om det bjuds på kyrkkaffe efteråt så kanske de inte stannar och sen kommer de inte mer.. för viljan och längtan finns hos många, men att våga steget, det är svårt. Våra verksamheter är riktade till yngre eller äldre i stor grad, samtalsgrupper, fikamöten och bara vara. Hur många sådana verksamheter har vi? Ofta sitter där ett antal äldre 70 plus på soppluncher, syföreningar o.s.v. Jag är själv en människa som arbetar heltid, har familj, fritidsintressen o.s.v. Jag har kanske ingen möjlighet att binda upp mig varje vecka men jag har en längtan! En längtan efter samtal och möten om den kristna tron. Jag vill också ha någon att prata med, fundera med och gå på gudstjänst med.

Hur vore det om vi införde ett lån av en kyrk-kompis! Vi som anställda snappar upp och tar hjälp av körer, verksamheter för att ha en kompispool. När människor efterfrågar så vet vi vem vi kan sammanföra dem med. Typ ett perfekt fadderuppdrag för att känna sig hemma i en församling! Det blir ett möte, samtal, personerna kommer till gudstjänsten, det blir ringar på vattnet av en församlingsgemenskap, de fikar och kan känna sig hemma, med varandra och i kyrkan!

På söndag ska jag vara en kyrk-kompis! En kvinna som efterfrågat någon att gå i gudstjänst med, det är ju underbart! Jag blir så otroligt glad när människor vågar fråga och kanske yppar lite av sin ensamhet. Inte en ensamhet i världen utan en ensamhet i gudstjänsten. Många vill ha sällskap till kyrkan för det blir så mycket lättare att ta steget in när man är två!

En kommentar

Anna Sjögren säger
27 januari 2017 – 12:08

Ett mycket lovvärt initiativ av dig Erika! Det vore verkligen toppen om detta skulle kunna fungera. Samtidigt uppenbarar det en ful spricka i vår fina gemenskapsfasad, där ingen borde behöva uppleva olust inför att komma ensam till exempelvis en gudstjänst. I den kristna gemenskapen skulle man väl kunna förvänta sig att bli så pass varmt omhändertagen - speciellt om man kommer ensam - att en sådan verksamhet skulle vara överflödig...