Konfirmandsök

Så var det äntligen igång! Inte riktigt så bra som jag skulle önska (men det är bara rent praktiska grejer utifrån mig som anställd) men en fantastisk tanke om att du kan sitta var som helst i Sverige, klicka in på www.svenskakyrkan.se/konfirmation, gå in på  konfirmandsök och hitta en konfirmandgrupp just du letar efter! Det funkar! Oavsett om du letar efter en speciell dag, en passande tid, vecko- eller helggrupp, läger eller med speciell profilering ska du kunna hitta vad du söker. Jag som församlingspedagog tycker det är viktigare att du tar chansen och tar reda på vad du tänker om tro och liv, än vilken församling du gör det i. Jag kan ta att du inte väljer just de grupper jag är ledare för. Men våga prova! Du vet ju inte vad det innebär förrän du har försökt! Många är de ungdomar jag har pratat med som redan innan konfirmationen bestämt sig för att det är tråkigt… Jag menar att det kan du inte säga förrän du varit där! Och framför allt kan du inte säga någon om du redan ger upp efter första gången!

På förstasidan på webben kan du få reda på vad konfirmation innebär… Bl.a att: ”det år du fyller fjorton får du en inbjudan till konfirmation från Svenska kyrkan. Ordet konfirmation betyder bekräftelse och i kyrkan står det för att du hör ihop med Gud genom dopet och att just du är värdefull och viktig. Men du behöver inte vara döpt för att börja i en konfirmandgrupp. Många konfirmander döps under sin konfirmandtid.” Jag skulle vilja berätta så mycket mer! Att du kan vara i vilken ålder som helst för konfirmation, att du kommer upptäcka under året nya saker om dig själv och andra. Att det öppnar nya perspektiv. Sen vill jag också säga: Det tar inte slut med konfirmationen…. Vi behöver genom hela livet fundera över vår tro och få nya möjligheter och perspektiv. Varför inte använda kyrkan som ett bollplank! Vara kvar i verksamheter och gudstjänster, prata, fundera och fortsätta dela liv!

En av våra konfirmander fick frågor om konfirmation till kommande församlingsblad:

Varför valde du att konfirmera dig? För att prova något nytt och det lät intressant. Hade inte så mycket kunskap om sådana saker.

Vad har konfirmationen gett dig? Lärt känna nya personer. Lärt mig mycket. Varit mycket kul och gett mycket glädje. Vi har haft många skratt tillsammans.

Varför ska man bli konfirmand? Det är mycket mer än att sitta på gudstjänster. Jag har lärt mig mycket genom roliga grejer. Lärt oss saker genom aktiviteter så det har inte blivit tråkigt!

Vad säger du till dem som är födda 2003 eller tidigare, och inte är konfirmander än? Ta chansen! Prova på något nytt! Det är mer än vad det låter! Du får mycket på ”köpet”!

Välkommen som konfirmand!

konfirmandsök