Luthers pyttelilla katekes, del II.

Luther - en go gubbe

mera Luther!

Sola scriptura! Skriften allena!

En av Luthers mest kända sayings. Bara bibeln alltså. Inget annat. Det kan ju låta som världens ( i särklass) tråkigaste och mest obegripliga uttalande. Ska man inte få läsa nåt annat?? Så mycket underbara böcker det finns! Och bloggar 😉 Nejdå.. Luther sa aldrig att man inte skulle läsa trevliga bloggar, spännande deckare eller låta bli att läsa ”Mamma Mu och kråkan” med roliga röster för sina barn. Vad jag vet i alla fall… Men som jag fattat Luther så menade han ungefär såhär..

Om vi inte riktigt vet vad vi ska göra, vad vi ska tycka eller hur vi ska lösa något – som människor, som kristna eller som kyrka – då är rätt ställe att kolla att kolla med bibeln. Hur gjorde Jesus? Då kan man ta det som en kraftig ledtråd och försöka översätta det till nu. Tänka What would Jesus Do? Som det står på så många fina armband…

armbaender2På Luthers tid var bibeln inte så viktig av flera anledningar. Den var på latin. De flesta människor pratade inte latin. De flesta kunda faktiskt inte ens läsa. Luther, som var en ovanligt driftig kille får man säga, gjorde två saker: översatte bibeln till tyska och startade söndagsskola. Främst för att lära människor läsa! Dessutom var det så att bland dom som kunde läsa bibeln på latin – dvs prästerna – var det inte självklart att ”Bara bibeln” gällde om man skulle reda ut frågor om tro eller kristet liv. Traditionen var lika viktig! Bibeln å ena sidan, traditionen å den andra!

En gång jobbade jag tillsammans med en person som var traditionalist. Jag var ny på jobbet och försökte både lära mig och visa framtassarna. Alla idéer  – hur goda de än var – möttes av rynkade ögonbryn, sänkt haka och ett återhållet men bestämt: ”Så har vi aldrig gjort förut!”. Det kunde också varieras med: ”Så brukar vi inte göra!” eller ”Här gör vi alltid… och det tycker vi är bra!” Så galet tröttsamt!! Har du träffat på såna sammanhang nån gång?

Jag tror det var det Luther blev tvär på. Om man kommer med nya bra idéer för hur kyrkan ska kunna vara en plats fylld av glädje och gemenskap – då blir det väldigt tjatigt om det står några traditionalister i ett hörn och  säger: ”så brukar vi inte göra…”

Det behöver ju å andra sidan inte betyda att alla idéer är lika bra? Kanske kan det bli för galet? Vad vet jag? Man får liksom inget facit men man behöver nåt att pröva dom emot. Tänk WWJD? Vad skulle Jesus ha gjort?
Så den gamle gubben Luther blir plötligt modern!  Om man tänker att vi vill tänka nytt i kyrkan. Vi behöver inte alls vara traditionalister  eller lyssna på några viktigpettrar som vill göra som vi alltid gjort – vi behöver inte ens göra som Luther gjorde!

Hoppkyrka för kidsen på valldadagen! "låt barnen komma till mig för att hoppa av sig om dom vill)!"

Hoppkyrka för kidsen på valldadagen! ”låt barnen komma till mig…(för att hoppa av sig om dom vill)!”

Men att kolla noga på honom som umgicks med alla – oavsett urspung, rykte, socialstatus eller ålder. Det är ett bra tips. Han som käkade middag med de utstötta och när dom vuxna tyckte att det där med Jesus och Guds rike var ganska seriösa grejer mest för vuxna: då tog Jesus upp barnen i knät. La händerna på dem och välsignade dem!

Så på med armbanden och fram med alla goda idéer om hur fler ska få reda på att kyrkan för länge sen slutade vara en tråkig och fördömmande plats. Fundera på vad Luther skulle sagt! Och vad Jesus skulle gjort!

Frid!