Den gode konditorn, Den kaxige dörrvakten och Den gode herden

Varför berättar Jesus så ofta om får och herdar? Han säger ”jag är den gode herden”. Visst att det var ett vanligt jobb då, men det fanns ju fler jobb att jämföra med?! Det måste väl ha varit för att det var en bra jämförelse? Som kunde förklara bra grejer om Gud och om oss människor. Många jobb är bra på sitt vis men alla leder inte till en bra Gudsbild. Jag tänkte berätta ett par liknelser för er som inte kvalat in i bibeln, men som rätt många tror på ändå.

Liknelsen om Den gode konditorn.

Har ni hört om honom? Inte? Det är jättemånga som tror på den Gudsbilden faktiskt. Gud som den gode konditorn som står och brer räkmackor med mycket majonnäs hela dagarna.
För alla som tror bör därför livet bli en räkmacka!
Är man kristen har man det lättare, eller borde ha det lättare än andra!

klassisk-rakmacka-716933När livet känns svårt och orättvist kan man därför – med rätta – bli mycket arg på Gud. Man klagar. För lite majonnäs. Snålt med räkor. Det här får du fixa!
Men märk väl. Den är bilden finns inte med i bibeln. Det är ingen bild som Jesus berättat om. Trots det hör vi många som tror på den. Ibland jag med.

Men – Jesus säger aldrig att han är en god konditor som kommer göra ditt liv till en räkmacka. Han säger att han är den gode herden. Som går med dig över stock och sten. På gröna ängar och genom mörka dalar… utan att vika från din sida. Och hur svårt livet än kan vara… tom när du är i dödsskuggans dal… Var inte rädd.
Han leder dig igenom till en trygg plats på andra sidan.

Liknelsen om Den stränge dörrvakten.

Många har den här gudsbilden också. Gud som en dörrvakt som står bredbent och ler kaxigt i ena mungipan. Med armarna i kors över bröstet och coola solglasögon.
Som tittar mycket strängt på den långa, långa kön. Väljer noga.
Vem som passar in och inte. Vem som är innanför och utanför i ”Kristna klubben”.
Om man tror på den här liknelsen och det är det också många som gör blir man antingen väldigt ängslig – för man tror att man hör till utegruppen – man kanske tror att man inte räknas. Inte är liksom kristen tillräckligt.. som blir lite osäkra på sig själv. Tror man tillräckligt.. ber jag som man ska? Och jag hinner ju inte till kyrkan så ofta som man antagligen borde… nån som skulle säga – jomen jag går gärna till kyrkan ibland.. jag tror väl på nåt… men alltså jag vet inte om jag är sådär precis kristen precis… Och tänker att det finns en inneklubb, några som räknas mer. Ber bättre och tror mer.
Det är väldigt tråkigt om man tror så.

Man kan också höra till dom som tror på den här liknelsen och tänker att man är en inneperson! Som lätt kommer in på kristna klubben. Proffskristna prästen, kanske. Som står i VIP – kön! Då kan man bli självrättfärdig och tro att man vet rätt mycket och därför kan skriva andra på näsan hur dom bör leva, Titta snett på den som inte lyckas och står där med skägget i brevlådan och förnumstigt säga: ”så ska man inte göra!”
I båda fallen gör man misstag – för den här liknelsen står inte heller i bibeln!

Kanske pratar Jesus om får för i fårflocken får nämligen alla får vara med! En go blannate (blandad) gäng av små yra fårskallar!

Men alltså! Jesus säger INGET om de där bilderna ovan. Dom e påhitt!  Av mig, eller av oss  – sånt vi själva ibland tror om Gud.
Men inte Jesus. Han kör stenhårt på fårberättelsen. Why? Varför är den så bra?

fårskalleDen gode herden har en plan.
Att valla får handlar inte om nåt allmänt strosande hit och dit. Även om fåren inte fattar mycket av det, vet herden vart de är på väg. Ibland när man känner att man inte fattar nåt om livet eller världen kan det vara skönt att få identifiera sig med fårskallarna. Herden samlar inte fåren på morgonen för en genomgång av kartan. Vi utslängda på ett runt klot som far fram genom rymden. Oklart varför? Men herden har en plan. Herden är på väg. Liksom till fåren säger han: kom nu så går vi. Vi behöver inte se hela planen.

flockHerden har en flock.
Vi människor är flockdjur, helt klart. Hur många har tänkt, nu börjar det bli dags att plocka fram grillen? Mmm. Just det! Precis som fåren behöver vara många tillsammans behöver vi varandra.
En herde går mitt i flocken.
Mitt bland människorna. Så gjorde Jesus. Bra tips för alla som vill vara ledare!

Får har inga koppel.
Har ni tänkt på det? Att gå med herden, det bygger på närhet och tillit. Ett får som vill kan lämna. Sticka iväg. Men dom känner herdens röst. Han ropar på dem. Letar efter den som är vilse. Men håller inte fast.

Nu ska jag visserligen inte byta jobb nån mer gång, men jag känner att herde är grejen! Det är ändå bästa bilden. Ser du inte vägen framåt – var trygg med att herden har planen. Oavsett om livet går över ”gröna ängar” och ”lugna vatten”, eller över stock och sten och genom snår och öken…. eller till och med genom dödsskuggans dal.
Så kan du räkna med att den gode herden går precis bredvid dig! Det är bra grejer, det!

Glad valborg vänner!

får