Renoveringsbrev november 2016: Sist och slutligen

altarmodell
Snickaren Johan Conrad Ecksteins modell från 1763. Vi kan konstatera att arkitekten Cronstedt senare fyllde ut partiet under glorian och förlängde blomstergirlangerna på varsin sida av altartavlan. Puttigestalterna ovanför altartavlan fick också en lite annorlunda utformning.

Så drar det ihop sig till återinvigning den första advent. Vi vill gärna tacka alla dem som under denna långa process planerat och genomfört den omfattande renoveringen. Vi kan också tänka tillbaka på hur det var vid den stora invigningen efter 1759 års brand, på Heliga Trefaldighets dag 1763. Liksom nu hade man arbetat febrilt in i det sista för att få kyrkan färdig. Allmänheten var ivrig att få höra den nyvigde biskopen av Strängnäs, Jacob Serenius, förklara kyrkorummet återtaget för gudstjänstbruk, men bara de som hade fått en pollett fick komma in. Biskopen delade på medeltida, furstliga manér ut penninggåvor till fattighuset, skolan och kyrkobetjäningen.

Läs hela brevet här: https://www.epostservice.se/aspnet/v3/page/read.ashx?issueid=311226