Alexander Sjöberg

Almedalen – demokratitorget där kyrkans röst hörs

KlimatbildbeskurenAlmedalen är idag ett stort torg för demokrati. På ett sätt stämmer det att säga att; – Alla är där! I alla fall om man ser till organisationer som tillsammans utgör det samhälle som vi lever i och som är med och formar det. Politiska partier är förstås där men många andra aktörer som statliga verk, utbildningsinstitutioner, lärosäten liksom näringsliv samt ideella aktörer. Det är självklart att kyrkorna ska finnas på plats på det torget och samtala, föra dialog och ta ställning.

Det är glädjande att se att Svenska kyrkan finns med och både har egna välbesökta arrangemang och finns med på andras eller bara deltar och lyfter perspektiv som kanske annars skulle förbli glömda. I år var vi många på plats som i olika roller och på olika sätt lyfte viktiga frågor. Bredden och mångfalden var stor. Migration, klimat, socialt aktörskap, hållbarutveckling, barnperspektiv, sexuell och reproduktiv hälsa, kultur och naturligtvis gudstjänster. Ärkebiskop Antje som deltar i många seminarier och som fångar mycket av medias uppmärksamhet, handläggare från kyrkokansliet, engagerade och kunniga människor från stiften, ett knippe biskopar och så Agera volontärer. Säkert glömde jag några men alla är där och på punkt efter punkt visar på att en kyrka lever i sin samtid och ständigt vill bidra med att lyfta den utsattes perspektiv och stå upp för rätt och rättvisa.

Bara som ett exempel på hur det kan se ut kan jag nämna det seminarium som Svenska Kyrkan ansvarade för om en globalt hållbar utveckling. Domkyrkan är ett synnerligen bra rum för att skapa ett annorlunda samtal än ”vanliga” seminarier vanligtvis skapar. Själva omgivningen med stenpelare och valv, med medeltida altarskåp och moderna ikoner och ett eko som inte gynnar kulsprutesnabba ordsalvor tycks få även de mest erfarna panelister att sakta ner och tänka lite mer på formuleringarna. Det i sig skapar mer av samtal än attack retorik. Det gällde också för samtalet om global utveckling med ärkebiskop Antje Jackelén , Staffan Laestadius från KTH och Martin Ådahl chefsekonom i Centern. Mycket att biskoparnas klimatbrev var uppe till samtal och belystes och tänktes till omkring. Jag tror att många kände sig lite upplyfta av att få några hoppfulla perspektiv på klimatet och lite nya tankar.

När vi sen kommer ut ur kyrkan så möts vi av Agera volontärerna som delar ut vykort för att skicka till riksdagens partier för att trycka på för en mer aktiv klimatpolitik. Det känns självklart, lika självklart som att vi tar en ”fotbollslagsbild” på volontärerna med ärkebiskop och Svenska kyrkans chef för internationellt arbete. Bara ett av många sätt som vi som kyrka blir synliga på det demokratitorget.

Henrik Grape Handläggare för hållbar utveckling