Magdalena Wernefeldt

”Lämna oss inte ensamma”

Höstens upptrappade våld i Israel och Palestina har kraftigt försämrat palestiniernas redan trängda ekonomiskt läge och livsutrymme. Biskop Munib Younan vädjar till Svenska kyrkan och andra kyrkor runt världen om förbön och ekonomiskt stöd.

Svenska kyrkans internationella arbete har beslutat att anslå ytterligare 250 000 kronor till den evangeliskt lutherska kyrkan i Jordanien och det Heliga landet, ELCJHL. Men de ber också om förbön, att den tredje söndagen i advent särskilt viks för bön för kyrkan, dess verksamheter, för kyrkans medlemmars förmåga och vilja att fortsätta bidra till den kristna närvaron i Palestina och Israel. Läs hela biskop Munib Younans appell nedan:

Kära systrar och bröder i Kristus,

Salaam, frid och nåd till dig i vår Herre Jesus Kristus namn.

Ni hör säkert alla nyheterna från Mellanöstern, särskilt från Palestina och Israel. Den här gången har Jerusalem varit händelsernas centrum.

Den kokande situationen i Jerusalem och på Västbanken har sin bakgrund i de provokativa åtgärder som vidtagits mot Al Haram al-Sharif. Även om vi vet att överrabbinatet stöder status quo, så provocerar judiska extremister tyvärr det muslimska samfundet. Dessa provokationer har fått många muslimer att befara att de israeliska myndigheterna kommer att ändra bönearrangemangen vid Haram al-Sharif. Extremister syftar till att omvandla den israelisk-palestinska konflikten till en religiös konflikt, snarare än en kamp för fred, befrielse, frihet och rättvisa.

I Jerusalem, i likhet med resten av Västbanken och Gaza, genomlever vi att både palestinska och israeliska civila dödas, övervåld av israelisk polis och armé mot demonstranter, utomrättsliga avrättningar, kollektiv bestraffning i form av allvarliga restriktioner för rörlighet, avspärrningar av palestinska stadsdelar och husrivningar i östra Jerusalem.

Vi fördömer allt detta våld och vi är övertygade om att våld inte kan lösa konflikten. Stämningen i vårt land präglas av hat, hämnd, mothämnd och misstänksamhet. Vi är verkligen rädda för denna våg av hat och förnekande av den andra.

Palestinska Jerusalembor kan inte nå fram till sina företag och inte arbeta regelbundet , vilket innebär att Jerusalembor drabbas ekonomiskt och att människor på allvar funderar över att emigrera.

Det är en mycket svår tid. Vi fruktar att det kommer att bli svårare under de kommande veckorna och månaderna. FN: s generalförsamling sammanträder för att diskutera den nuvarande situationen i Palestina och Israel. Emellertid är ingen lösning i sikte.

Om ingen lösning nås, som tar itu med de bakomliggande problemen med den illegala israeliska ockupationen av palestinsk mark och som leder till en rättvis fred, är vi rädda för att se fler dödsoffer, sorg, smärta och lidande.

Den spända situationen har förlamat palestinska liv. Varje palestinskt hem och företag har påverkats, både direkt och indirekt. Den lutherska kyrkans medlemmar och institutioner är inget undantag:

• På grund av stängningen av staden och vägspärrar, har många förlorat inkomstkällorna.
  • Många turister har annullerat resor till det heliga landet för i år och nästa år. Hela ekonomin står inför svåra bakslag.
  • Levnadskostnaderna har ökat drastiskt som följd.
  • Föräldrar kan inte betala terminsavgifter av sina barn.
  • Våra studenter från Jerusalem som är inskrivna i våra skolor på Västbanken måste ta omvägar och olika transportmedel för att nå sina skolor. Detta har ökat kostnaderna för resor.

Vi räknar med betydande ekonomiska bortfall till följd av denna kris. Bortfallen beror på förväntad minskning av lokala inkomster (skolavgifter, intäkter från vårt pensionat och även minskade medlemsgåvor och kollekter).

Din hjälp i detta avseende kommer att innebära att vi kan fortsätta koncentrera oss på vårt församlingsarbete och fortsätta bära fram kärlekens evangelium mitt i denna våg av hat och då rätten förnekas den andre.

Vi vädjar till er i Jesu Kristi namn att bistå ELCJHL i vår nuvarande ohållbara ekonomiska situation. Ditt stöd behövs nu mer än någonsin tidigare. Vi försöker hålla hoppet vid liv. Utan hopp är vi oroliga för att de kristna kommer att lämna landet.

Vi skulle vilja be er om två saker:

• att den 3: e söndagen i Advent blir dag för bön om rättvis fred och försoning.
  • att ni kommer ihåg oss och våra kyrkor i era böner så att vi stärks i vår uppgift att vara instrument för fred, rättvisa och försoning.

Vi är mycket tacksamma för ekonomiskt stöd.

Dina böner, solidaritet och stöd kommer att göra det möjligt för oss att överleva och därmed stärka den kristna närvaron, dess ihärdighet och tjänster i det Heliga Landet.

Lämna oss inte ensamma i denna oroliga tid.

Jag förblir tacksam för dina ständiga böner och vilja att hjälpa i svåra tider.

Er broder i Kristus,

Dr Munib A. Younan