Martin Vogel

Nytt ambitiöst klimatinitiativ från regeringen

Sveriges regering inledde året med att presentera en ny och ambitiös strategi för hur man framöver ska arbeta med internationella finansiella institutioner och banker när det gäller energiinvesteringar. Den nya politiken är ett mycket positivt steg, och höjer ribban för klimatarbetet kraftigt strax efter det att världens länder precis antagit ett nytt globalt klimatavtal i Paris i december. I princip innebär den nya politiken att Sverige nu ska arbeta aktivt för att främja hållbara investeringar i de finansiella institutioner där man har en aktiv roll, t.ex. Världsbanken och FN:s gröna klimatfond, och arbeta för att fasa ut investeringar och stöd till fossil energi. Sverige kommer agera för att dessa banker och finansiella institutioner utvecklar ambitiösa och tydliga mål för att fasa ut fossilt och öka investeringarna för förnybart.  Det är en betydande ambitionshöjning som på sikt, och förhoppningsvis, kan få andra länder att följa efter. Det är just sådana här initiativ som krävs för att vi ska ha en chans att nå den omställning som krävs för att hålla det inom FN utsatta målet om att inte låta den globala temperaturhöjningen överstiga 1,5 eller 2 grader.

Den brittiska think-tanken ODI (Overseas Development Insitute) släppte tillsammans med organisationen Oil Change International i november förra året rapporten Empty Promises som visar på omfattningen av världens stöd och subventioner av fossila energislag. Rapporten innehåller en rad nedslående fakta som till exempel att länderna inom G20 tillsammans stod för runt 452 miljarder dollar per år 2013 och 2014 i stöd till produktionen av fossila bränslen.  Detta trots att G20-länderna redan 2009 beslutade om att vidta kraftfulla åtgärder för att stoppa sådant stöd. Men även med breda överenskommelser som pekar ut subventionerna av fossila bränslen som ett problem har frågan visat sig vara politiskt svår att faktiskt implementera.

Ett momentum för utfasning börjar samtidigt utkristallisera sig alltmer. Internationellt har omfattningen av subventionerna av fossila bränslen fått mycket uppmärksamhet på senare tid. Allt fler aktörer – fondbolag, banker, städer, kommuner, kyrkor m.fl. har meddelat att de ”avinvesterar” från fossilt. Svenska kyrkan tog redan 2008 beslutet om att göra sig av med alla värdepapper i kol och olja, och sedan 2014 beslöt man sig för att bli helt fossilfri när man också tog bort naturgas.

Förra året slog IMF fast att dessa typer av subventioner är större än vad alla regeringar i världen tillsammans spenderar på hälsosektorn och att en utfasning av subventionerna på sikt skulle leda till att de globala koldioxidutsläppen skulle minska med 20 %. Detta skulle i sig utgöra ett otroligt viktigt steg i kampen mot den globala uppvärmningen.  Andra betydelsefulla personer har också pekat på behovet av att fasa ut dessa skadliga subventioner, inklusive FN:s klimatchef Christiana Figueres, USA:s president Obama och chefen för Värdsbanken Jim Yong Kim. Utfasningen av skadliga subventioner av fossila bränslen finner dessutom också stöd i samtliga avtal som slöts förra året för hållbar utveckling, om än i relativt svag text, – Addis Abeba Action Agenda  om utvecklingsfinansiering (Artikel 31)- FN:s nya hållbarhetsagenda (Mål 12 c) – samt i det nyligen antagna klimatavtalet (Artikel 2c).

I ljuset av detta är Sveriges politiska ambitionshöjning mycket välkommet. Världen kommer inte lyckas i kampen mot klimatförändringar om världens regeringar fortsätter att bero på fossila bränslen som källa för att täcka energibehoven. Det står idag mer klart än någonsin att investeringarna på globalt plan behöver skiftas från fossilt till förnybart, i synnerhet med tanke på att merparten av de fossila reserverna som än så länge befinner sig under marken behöver stanna där för att vi ska kunna klara av att begränsa temperaturhöjningen.  Sverige har med sin nya politik visat vägen framåt för andra länder när det gäller energiinvesteringar – världen är i stort behov av klimathjältar för att inte tappa det momentum som infann sig inför Paris – nu är ett viktigt steg taget för den globala energiomställningen!