Siri Troili

Världens yngsta land i svårlöst konflikt

Den 9 juli 2011 utropade sig Sydsudan självständigt efter en folkomröstning där människorna med överväldigande majoritet sa ja till den nya nationen. Optimism och framtidstro präglade Sydsudan då. Nu drygt 3 år senare tvingas invånarna på flykt på grund av den konflikt som pågått i snart 10 månader.

De väpnade striderna utbröt den 15 december 2013 efter en politisk maktkamp inom det regerande partiet Sudan People’s Liberation Movement. President Salva Kiir anklagar den fd vice presidenten Dr Riek Machar för ett kuppförsök, något som Machar avvisar. Parterna har sedan striderna utbröt träffats upprepade gånger för fredsförhandlingar i Addis Abeba under ledning av IGAD Intergovernmental Authority on Development som medlare. Flera avtal om eld-upphör har tecknats under månaderna som gått men de har varje gång brutits av båda sidorna i konflikten. Det är lätt att som betraktare känna frustration över den brist på genuin vilja till fred som partnerna uppvisar då konflikten har orsakat mycket svåra humanitära konsekvenser för befolkningen. Kriget har redan skördat tiotusentals människoliv, nästan två miljoner har tvingats på flykt från sina hem och omkring 4 miljoner människor står inför akut brist på mat.

Flera analytiker menar att parterna fortfarande tror att konflikten kan lösas på militär väg, och att striderna riskerar att trappas upp nu när torrperioden närmar sig. När detta skrivs är förhandlingarna inne på sin sjätte runda och har flyttats till norra Etiopien. Rapporter från förhandlingarna meddelar att parterna nu har kommit överens om ett införa ett federalt styrningssystem för landet, men frågan om när det ska ske är ännu inte är löst. Huruvida parterna tänker hålla sig till uppgörelsen denna gång återstår att se.

Nylien inledde FN sin 69:e generalförsamling, och världens ledare samlades i New York. Konflikten i Sydsudan var en av de högaktuella frågorna under veckan, och Office for the Coordination of Humanitarian Affairs (OCHA) arrangerade ett högnivå möte om krisen. FN:s generalsekreterare Ban Ki-moon som deltog i mötet riktade sig till världens ledare och efterfrågade ökat humanitärt stöd till Sydsudan,

– Om vi inte agerar snabbt kommer 50 000 barn att dö före årets slut sa generalsekreteren. Han vände sig också i sitt tal till de stridande parterna i Sydsudan och uppmanade dem dels att bidra till humanitär framkomlighet och förbättrad säkerhet samt att ta ansvar för att hitta en fredlig lösning på konflikten och reparera de skador som man skapat.

Det är lätt att stämma in i Ban Ki-moons uppmaningar. Det behövs både ökat humanitärt stöd och humanitär tillgänglighet, men framför allt behövs det goda ledare som kan bidra till en inkluderande långsiktig lösning på konflikten. Att lägga ner vapnen är det första viktiga steget emot fred, men sedan börjar en lång resa för världens yngsta land som måste bygga förutsättningar för utveckling och fred. Sydsudan som är ett av världens fattigaste länder har mycket svaga demokratiska institutioner och brist på grundläggande samhällsstrukturer så som sjukvård, utbildning och infrastruktur. Landet behöver bygga upp tillit och förtroende mellan både människor i landet och dess ledare, samt skapa en nationell identitet som enar landet och minskar risken för konflikter mellan olika etniska folkgrupper.

Och kanske finns det ändå någon liten gnista av hopp trots den dystra situationen i Sydsudan? I sitt tal vid FN:s generalförsamling den 27 september meddelade president Salva Kiir att Sydsudan nyligen ratificerat FN:s konvention mot alla former av diskrimminering av kvinnor, konventionen mot tortyr och barnkonventionen. Svenska kyrkan kommer att följa detta med stort intresse, eftersom kvinnor och barn ofta drabbas extra hårt i konflikter. Bland annat ökar risken för sexuellt våld under konflikter, och rapporter från Sydsudan berättar att många kvinnor utsatts för våldtäckter och sexuella trakasserier. Menar president Kiir allvar med att vilja implementera konventionen så bör han göra allt han kan för att lösa konflikten!

Vi stämmer in i Ban Ki-moons uppmaning till de stridande partnerna i konflikten:

“You opened the wounds that have caused so much suffering. Now heal them.”