Gemenskapen är grundläggande!

Gemenskap är en grundläggande del i kyrkan. Det är viktigt för att vi genom att dela liv med varandra kan växa till i tro och tillit. Både till medmänniskor och till Gud. Redan på apostlarnas tid så var gemenskapen viktig för att utvecklas som människa och i sin tro och tillit till Gud! I Apostlagärningarna så kan vi läsa om detta:

De som tog till sig hans ord lät döpa sig, och den dagen ökade de troendes antal med inemot tre tusen. Och de deltog troget i apostlarnas undervisning och den inbördes hjälpen, i brödbrytandet och bönerna. 2:41–42

De första kristna hade en mycket nära gemenskap med varandra. Men det är något som är lika viktigt idag. Därför är det väldigt viktigt att vi idag bygger gemenskap med varandra. Därför är det viktigt att stanna upp och samtala med varandra och dela liv tillsammans. Det sociala livet gör att vi växer som människor. Men gemenskapen är också viktig för att vi ska kunna växa i tro. Genom att dela troserfarenheter med varandra så växer vi också till i tro på Gud. Det ger oss glädje i livet och gör att vi känner oss delaktiga. Därför är det viktigt att stanna kvar på kyrkkaffet och samtala med varandra. Det bygger ju gemenskap.

Kyrkans uppgift är att bygga en gemenskap i tro. Vi tror på samma Gud, som är treenig Fader – Son – Ande. Treenigheten är urtypen för en gemenskap. När vi är tillsammans, samtalar med varandra eller är tysta tillsammans så får vi en gemenskap som bär oss framåt i livet. Låter vi dessutom Jesus Kristus vara en i gemenskapen så gör det oss till en ännu bättre gemenskap.

Dessutom så är det ju så att när man lär känna varandra så upptäcker man varandras gåvor och kan ta vara på det som varje människa är bra på. Då kompetterar vi varandra och blir starka tillsammans. Det finns ett talesätt som säger att ”Ensam är stark”. Men det är inte sant. Däremot är det sant att tillsammans kan man vara starka. Därför är gemenskapen så viktig i församlingen. Då kan vi växa i styrka som människor och som kyrka.

Hans Eriksson

kyrkoherde