Att leva i två världar på en och samma gång.


På alla Helgonsdag läste vi Saligprisningarna från Bergspredikan (Matt 5:1-12). Saligprisningarna handlar om att leva både i världen här och nu samtidigt som vi lever i öppenhet emot Gud och den värld som väntar. Jesus inleder bergspredikan med nio saligprisningar. Saligprisningar som alla innehåller ett nu och en framtid, som alla har ett jordiskt perspektiv och ett gudomligt perspektiv sida vid sida.

Att vara salig

Men för att vi ska kunna förstå saligprisningarna behöver vi veta vad ordet salig egentligen betyder. Det är inte ett helt lätt ord att hitta en synonym till som är lika heltäckande som ordet salig själv är. Därför ger jag en lite fylligare beskrivning till vad ordet salig och salighet betyder. Salighet handlar om både livet här och nu och om livet som vi väntar i evigheten hos Gud. Därför är salighet en djup lycka som består. Det är en lycka som är knuten till vår tro på Jesus Kristus. Det är den kristna tron som gör en människa salig. Den kristna tron ger oss en djup glädje och lycka som bär även när livet är svårt och fyllt av kamp, sorg och oro, mitt i sorgen, mitt kampen, mitt i förföljelsen för den kristna tron så finns i tron på Jesus Kristus en styrka som bär igenom allt. I den djupa glädjen, i styrkan vi får hos Jesus så hittar vi saligheten. Att vara salig är således att vara i både den jordiska mänskliga världen samtidigt som vi befinner oss i den gudomliga andliga världen. Kort sagt handlar det om att låta Gud genom den helige Ande utrusta oss människor att leva ut vår tro i vardagen.

Guds vilja är gemenskap

När vi lever här på jorden så har vi en tyngdpunkt på livet på jorden. Men tron på Jesus Kristus öppnar himmelrikets dörr för oss. Det handlar helt enkelt om att under jordelivet ta tillvara möjligheten att få leva som människa så som Gud hade tänkt ur redan i skapelsens ögonblick. Skaparens mening var gemenskap. Gemenskap mellan Gud och människa. Tanken var från början inte att leva uppdelad i två sfärer en jordisk mänsklig och en himmelskt gudomlig. Tanken från början var att det skulle vara en gemenskap och en värld. Men vi vet alla att det inte blev så på grund av att vi människor valt att lyssna till vår vilja mer än till Guds vilja. Guds vilja med oss människor är gemenskap med honom, Guds vilja är att vi ska sätta vår tillit och tro helt och hållet till honom. Guds vilja med oss är därför helt enkelt att vi ska leva i gemenskap med honom.

I två världar samtidigt

Därför behöver vi lägga energi på att lära känna Jesus Kristus. När vi gör det så öppnas den andligt gudomliga världen upp för oss och vi lever inte längre enbart i den mänskligt jordiska världen utan också i den himmelskt gudomliga världen. Självklart är det så att vi rent fysiskt fortfarande är kvar i den jordiskt mänskliga världen. Men på ett andligt plan kan vi samtidigt befinna oss i den himmelska världen. Samtidigt som Gud också befinner sig hos oss genom sin helige Ande och ger oss all den styrka och vägledning som vi behöver både för att kunna leva här och nu och för att vi ska vara förberedda för livet som kommer. Om vi lever nära Jesus Kristus medan vi lever på jorden så är dörren till evigheten öppen för oss. Jesus Kristus står där och med en öppen famn och välkomnar oss. Han utestänger ingen som vill leva med honom. D.v.s. alla som är saliga, och som därför lever i två världar samtidigt. Om vi dessutom lever nära Jesus Kristus så leder det till att våra liv blir helare och helare.

När vi är saliga så har vi en glädje som består

Om vi går lite djupare in i dagens evangelium så finner vi att var och en av de nio saligprisningarna har ett presens och ett futurum, både ett nu och en framtid. När vi är fattiga i anden som den första saligprisningen handlar om så betyder det att vi är helt tomma inför Gud. När vi är helt tomma inför Gud så kan Gud fylla på med sin helige Ande i oss och vi blir himmelrika. Den andra saligprisningen hänger nära samman med den första. När vi sörjer över vår fattigdom i anden så belönar Gud oss med trösten, att vi redan tillhör himmelriket. Likadant är det med den tredje saligprisningen. Den handlar ju om ödmjukheten inför Gud. När man är ödmjuk inför Gud så finns inga armbågar som tränger sig fram på andras bekostnad utan istället så ger oss Gud vår rätt vårt arv att tillhöra Guds rike. Det är ett arv som vi får därför att vi är Guds barn. Även den fjärde saligprisningen anknyter till den första. Här handlar det om att när vi har en hunger och en törst efter rättfärdighet så är vi så möter oss Jesus Kristus och vi får tillräkna oss hans rättfärdighet som vår rättfärdighet genom tro. Det som inom teologin kallas för det ”Saliga bytet”

Den femte saligprisningen handlar om dem som är barmhärtiga, världen har alltid ropat efter barmhärtighet. Idag är det fler än vanligt som ropar efter barmhärtighet. Nödlidande flyktingar söker skydd undan krig och förföljelse. Nu har vi chansen att verkligen visa vad barmhärtighet är. En konsekvens av vår barmhärtighet emot andra är att vi själva blir belönade med barmhärtighet.

Den sjätte saligprisningen handlar om vår inre renhet. Renhet inför Gud får vi endast genom att lägga bort vårt eget jag och istället tar emot Jesu Kristi renhet i våra hjärtan. När vi gör det blir konsekvensen att vi möter Gud själv. Vi möter honom att Guds helige Ande kommer in i och påverkar våra liv.

Den sjunde saligprisningen handlar om hur vi kan få kalla oss för Guds söner och döttrar, det betyder att vi hör samman med Gud. Det sker genom att vi lever ett freds- och fridsstiftande liv. D.v.s. vi lever våra liv genom att följa den kärlekens väg som Jesus visat oss att gå när han dog för oss på korset.

De två sista saligprisningarna handlar om att vara beredd att utstå förföljelse, hån och glåpord för sin tros skull. Ända sedan Jesus Kristus dödades på korset så har kristna förföljts för sin tros skull. Förföljelsen har sett olika ur i olika tider. Men den som är kristen får vara beredd att bli hatad av otrons värld. Men för den som står ut med förföljesler och hån och står fast vid sin tro har ett medborgarskap i Guds rike och har ett liv i frihet både här i tiden men ännu mera tydligt i livet som väntar i evigheten hos Gud. Därför säger Jesus ”gläd er och jubla”. ”Gläd er och jubla” över att lönen blir stor i himlen. Livet tillsammans med Jesus Kristus har ett pris, men jag har funnit att det är värt att betala det priset. Dels för att jag vet vilken oerhörd styrka som finns i livet tillsammans med Jesus Kristus, men dels också för att jag litar på alla de löften Jesus ger oss idag om livet som väntar oss.

Guds välsignelse

Osbyherden Hans Eriksson

 

 

 

 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *